Filmasia uvádí potřetí filmy, které se dívají na svět jinak

Praha - Vítězný snímek letošního benátského festivalu, děsivé asijské speciality i unikátní film, ve kterém si předali štafetu tři režiséři, nabídne 3. ročník festivalu asijských filmů Filmasia, který ve čtvrtek začal ve dvou pražských kinech Světozor a Aero. Během následujících tří dnů budou mít diváci možnost zhlédnout 15 filmů, které reprezentují to nejlepší, co v asijských zemích v poslední době vzniklo, a také blíže představí "ostrov filmu" Hongkong.

Letošní program je rozdělen do čtyř sekcí. Tradiční Novinky asijského filmu představí snímky, které sklidily mezinárodní ohlas a nabízejí netypické žánrové variace a silné příběhy. Asijská hororová noc, loni nejnavštěvovanější festivalová sekce, se bude konat v noci z 1. na 2. prosinec v kině Aero a nabídne tři divácké perly.

Třetí sekce po loňském Thaiwanu patří Hongkongu, ostrovní části Číny, která si i 10 let po ztrátě samostatnosti udržuje jistou autonomii, ročně v ní vzniká přes 50 filmů a z hlediska známosti a zastoupení na zahraničních trzích je po Hollywoodu druhou nejzavedenější kinematografií na světě. Festival představí i zástupce tamní nezávislé tvorby, dokumentární snímek Čtyři nebeští králové, který je obdobou Českého snu.

Poslední sekce představí třemi snímky tvorbu hongkongského režiséra a producenta Johnnieho Toa, jehož režisérský styl mohou diváci přímo srovnat ve snímku Železný trojúhelník, akčním thrilleru, v němž každou půlhodinu režíroval jeden hongkongský režisér s vlastním štábem.

„Můžeme se těšit na nevšední tempo vyprávění (ať už rychlé nebo pomalé), zajímavě pojatou morálku filmových hrdinů a jejich podivné vztahy s lidmi okolo nich. Asijský film už dávno není neproniknutelnou stopou kulturně odlišné společnosti, ale nečekaným úhlem pohledu na dnešní globalizovaný svět,“ říká dramaturg Přemysl Martinek o snímcích, které jsou v Evropě čím dál populárnější, čemuž odpovídá i výrazně rostoucí cena promítacích práv, jak upozornila ředitelka festivalu Karla Stojáková.