Činnost Divadla Archa je ohrožena

Praha – První uvedení hry bývalého prezidenta Václava Havla Odcházení v pražském Divadle Archa podle jeho ředitele Ondřeje Hraba v květnu bude, i když financování této scény stále není vyřešeno. Jasnější by situace měla být nejdříve v únoru. Nejbližší měsíce označil Hrab za velmi složité období. I když v grantovém řízení tato scéna uspěje, peníze získá až koncem března.

„Nespoléháme však jen na možnost grantu. Už v prosinci jsme založili přípravný výbor v čele s Besselem Kokem, který se financováním tohoto specifického a náročného projektu zabývá,“ řekl dnes Hrab ČTK. Upozornil, že k poslednímu dni loňského roku divadlu skončil čtyřletý grant, který tvoří základ jeho financování. Pražský magistrát vypsal grantová řízení s výrazným zpožděním. Termín byl 7. prosince, vyhodnocení může trvat několik měsíců, a tak se bude muset v prvním čtvrtletí Archa obejít bez prostředků.

„Situace je vážná, avšak nezoufáme si,“ komentoval to Hrab. Je optimistou a věří, že se premiéra Odcházení uskuteční ve druhé polovině května s Dagmar Havlovou a Janem Třískou v hlavních rolích – tak, jak si to autor přál. Inscenace by se měla hrát do 4. června a v delší sérii na podzim.

„Protože režisér David Radok v Göteborgu zkouší, využíváme jeho víkendových přítomností v Praze. V těchto dnech dáváme dohromady tým a pan režisér přizpůsobuje své ideje prostoru Archy,“ podotkl. S agenturou Aura-pont, která Havla zastupuje, uzavřela Archa „smlouvu o smlouvě“. Ani z této strany se proto Hrab komplikací neobává. Podle zástupkyně agentury Jitky Sloupové by licenční smlouva měla být podepsána do konce ledna.

Dagmar Havlová má další závazky v Divadle na Vinohradech, kde právě zkouší Raněvskou v Morávkově inscenaci Višňového sadu s premiérou 25. ledna. Hraje tu i s Petrem Kostkou v Horovitzově Chvíli pravdy. Tříska, který žije v Americe, by se měl na jaře vrátit do úspěšné inscenace hry Yasminy Rezy Kumšt v Divadle na Jezerce.

To, že hra Odcházení bude poprvé uvedena v Divadle Archa, oznámil Havel v polovině prosince poté, co jednání s Divadlem na Vinohradech zkrachovala. I tady byly důvodem především finance; vycházely z náročných režisérových podmínek, kvůli kterým by se v době zkoušek musela rušit více než desítka představení. Už předtím nedošlo k dohodě ani s činohrou Národního divadla.

„Od začátku jsem si myslel, že ta hra patří spíš do středně velkého divadla. Ona proputovala těmi velkými divadly a doufejme, že zakotví ve středně velkém,“ uvedl Havel. Hrab tehdy řekl, že divadlo přijme režisérovy požadavky. „Má sice zvláštní nároky na přípravu inscenace, na zkoušení i na herce, ty však odpovídají nejen soudobému divadlu, ale i stylu, kterým se chceme ubírat,“ konstatoval. Půjčku osmi milionů korun, o které v prosinci požádalo, však pražské zastupitelstvo odmítlo.

Do konce příštího roku se má hra Odcházení objevit nejméně ve dvou dalších divadlech. O práva požádalo královéhradecké Klicperovo divadlo, kde má text nastudovat „Havlův režisér“ Andrej Krob, a také Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích. Agentura Aura-Pont uzavřela první zahraniční smlouvu se Slovenským národním divadlem v Bratislavě, kde by měla premiéra být rovněž do konce příštího roku. O licence mají zájem i divadla v Německu, Itálii, Británii a USA.

Pražské Divadlo Archa vzniklo jako centrum pro současná scénická umění bez ohledu na hranice mezi žánry. Nemá stálý soubor a svá představení vytváří formou projektů. Je místem mezinárodní konfrontace scénických umění a setkávání různých kultur. Řadu inscenací vytváří ve spolupráci s jinými názorově spřízněnými organizacemi doma i v zahraničí.