Alice Nellis uvedla v Divadle bez zábradlí hru „psanou slzami a krví“

Praha - Režisérka Alice Nellis přeložila a nastudovala v pražském Divadle bez zábradlí hru amerického dramatika a držitele Nobelovy ceny za literaturu Eugena O'Neilla "Cesta dlouhým dnem do noci". Inscenace měla dnes premiéru, hrají v ní Jiří Bartoška, Zuzana Bydžovská, bratři Filip a Michal Čapkovi (nositelé Thálie pro mladé umělce do 33 let) a manželka prvního z nich Zuzana Čapková. Na inscenaci se podíleli scénograf Fero Lipták, návrhářka kostýmů Katarína Holá a frontman skupiny Buty Radek Pastrňák jako autor scénické hudby.

České divadlo objevilo tento text deset let po jeho stockholmské premiéře. Poprvé ho uvedlo Státní divadlo v Ostravě v roce 1966. O 12 let později po něm sáhl režisér Ladislav Smoček, sám ho přeložil a upravil a nastudoval v pražském Činoherním klubu. Inscenace s Josefem Somrem, Jiřinou Třebickou, Petrem Čepkem, Josefem Abrhámem a Libuší Šafránkovou patří k legendám českého divadla. Pak se hra objevila v Českých Budějovicích a v polovině 70. let se hrála opět v Ostravě, v Brně a Zlíně. V Národním divadle v Praze ji připravil režisér Ivan Rajmont, před pěti lety měla premiéru v Plzni v režii Jana Buriana.

Americký režisér Sidney Lumet ji převedl na plátno v roce 1962; Katherine Hepburnová byla za svůj výkon nominována na Oscara. Dvě televizní ztvárnění vznikla v Británii a USA v 70. a 80. letech.

Alice Nellis hru zná ze svých studií anglistiky. Už prý ani nedoufala, že se ji podaří někde nastudovat. „Je objemná a není moc veselá, alespoň v té první poloze,“ řekla režisérka. O to víc ji potěšilo, že jí šéf Divadla bez zábradlí Karel Heřmánek právě tento titul navrhl. Na toto jeviště se vrátila už potřetí - předtím tu nastudovala komedii Láska od Murraye Schisgala a inscenaci Když tančila od Martina Shermana.

„Je to hra moderní, stále aktuální, hra o hledání úniku lidí ze života, o hledání těchto úniků a jejich příčin. Proto jsem se snažila postavit ji nadčasově a vyjmout ji z historického rámce,“ dodala režisérka, pro kterou má práce na divadelním jevišti velkou intimitu a ráda se tam vrací. Loni v kinech představila snímek Tajnosti, pro producenta Jana Svěráka připravuje scénář vycházející z pohádky Sedmero krkavců.

Tragikomedie se stala bestsellerem a možná největší hrou amerického divadla. Autor za ni získal svou čtvrtou Pulitzerovu cenu. Hra vychází z „rodinného pekla“, které O'Neill osobně zažil. Zobrazil v ní jeden den života rodiny Tyronů, jejich cestu nocí bolesti a smrti, ale také snů, lásky a očištění.

Eugen O'Neill (1888-1953) je považován za otce moderního amerického dramatu, ale i za experimentátora, který přispěl k obrodě vyspělého evropského divadelnictví. Cestu dlouhým dnem do noci napsal na sklonku tvůrčí dráhy spolu s Měsícem pro smolaře. Jde o silně autobiograficky laděné vyznání jeho rozporuplného citového vztahu k rodičům a bratrovi, analytické drama, v němž se přítomnost vyjevuje jako nesmazatelný důsledek minulosti. Podle jeho osobního přání měla být tato hra vzhledem k jeho nejbližším uvedena až 25 let po jeho smrti. Jeho třetí žena ji však jako univerzální dědička nechala uvést už v roce 1956.