Galerie Václava Špály zahájila po rekonstrukci opět provoz

Praha - Agentura Semma, která získala od radnice prostory do pronájmu, slibuje výstavní program zaměřený na současné české i zahraniční umění, především na vizuální komunikaci. Novým záměrem, vystavovatelskou koncepcí i zamýšleným výběrem výtvarníků chce přiblížit veřejnosti současné umění.

První výstava ve zrekonstruovaných prostorách slavné pražské galerie na Národní třídě se jmenuje 30 % OFF - „Image je na nic“, podtitul odkazuje k jednomu z nejznámějších a globálně užívaných reklamních sloganů.

Premiérová instalace naráží na všudypřítomnou inzerci a zkoumá vztah mezi uměním a reklamou. Kurátoři chtějí do budoucna představovat kontroverzní témata, vyvolávat otázky a hledat hranici mezi tím, co je a není umění. Pavel Humhal, kurátor výstavy, její téma přibližuje: „Reklamu jsem vybral jako první, protože je to velice kontroverzní téma, obzvlášť pro starší generaci. Zkrátka, nejsme u nás stále ještě zvyklí na vstupování takovýchto popartových věcí do umění.“

Kurátor pro výstavu oslovil několik současných českých umělců a skupin, výstavu doplňují díla dvou zahraničních hostů. Autoři uchopili reklamu různými způsoby - od převzetí marketingové strategie a její užití v umění po vyloženě negativní vymezení vůči reklamě. K posledně zmíněnému patří i tzv. Guerilla marketing, který používají v Česku zatím méně než v zahraničí skupiny aktivistů a politicky angažovaných umělců.

Jako umění je na výstavě prezentována i podpora přímé demokracie. V projektu Internetové generace si tak každý může zvolit svého kandidáta na prezidenta, národní barvy nebo navrhnout, kde bude olympiáda. „My jsme to pojali jako reklamu na politiku, kde vlastně každý politik prezentuje sám sebe a je to vlastně i reklama na symboly český státnosti,“ dodává jeden z autorů Radek Macke.

Nejznámějšími českými skupinami zastoupenými v první instalaci jsou Pode Bal, Internetová generace a Guma guar. S aktivitami Pode Bal se širší veřejnost seznámila před několika lety právě v Galerii Václava Špály výstavou Malík urvi (čti Malý kurvy), ve které upozornila na kariéry některých agentů komunistické Státní bezpečnosti.

Guma guar pro aktuální výstavu zmanipulovala plakáty, které před časem vznikly jako propagace úmyslu Prahy kandidovat na pořádání olympijských her. Pod heslem „Všichni jsme v národním týmu“ zachycuje známé lidi z kultury na pozadí města. Guma guar postavám přidala obličeje Viktora Koženého či Libuše Barkové.

Své pověsti radikálů skupina dostála i zásahem do výstavy, který učinila krátce před otevřením. Na zeď, na níž se promítá její video, napsala: „Tato galerie je placena reklamní agenturou“. Galerie kontrovala a přidala rychle cedulku, na níž stojí, že reklamní agenturou byli v minulosti placeni členové skupiny.

Galerie Václava Špály se zaměřuje na umělce současné české, ale i zahraniční scény. Během letošního roku nabídne sedm výstav, například na téma erotika v umění nebo smrt a věčné mládí. Představí také laureáty Ceny Jindřicha Chalupeckého a výtvarníky z Londýna.

Agentura Semma, která Špálovu galerii provozuje, říká, že nebude zasahovat do výstavního programu. Poskytuje finanční zázemí, za více než dva miliony korun prostory zrekonstruovala. Program galerie zajišťuje výstavní rada, v níž jsou umělec Pavel Humhal, kurátorka Lenka Lindaurová, umělec a pedagog Vladimír Skrepl a Pavel Staněk, kreativní ředitel reklamní agentury Proximity.

Vedle současného českého umění by rádi v Praze prezentovali významné zahraniční autory. Galerie má sice renomé v českém prostředí, ale v zahraničí ji nikdo nezná. Proto potrvá, než si vybuduje renomé a zahraniční autoři budou ochotni svá díla do Prahy zapůjčit, říkají provozovatelé galerie.

Galerie pojmenovaná po známém českém malíři vznikla v roce 1957. Svou největší slávu zažila v druhé polovině šedesátých let, kdy ji kurátorsky vedl Jindřich Chalupecký.

Výstava 30 % OFF potrvá do 28. února.