Balet ND zahajuje novou sezonu baletní symfonií

Praha - Sinfonietta, jedna z nejslavnějších choreografií na světě od umělce českého původu Jiřího Kyliána, dala název tanečnímu představení v pražském Národním divadle, které tvoří současné české choreografie tančené na českou hudbu včetně Sinfonietty. Při první premiéře 20. září byly také předány Ceny Komerční banky, které už podruhé odměnily premiérové výkony sólistů všech tří uměleckých souborů Národního divadla v uplynulé sezoně.

Česká baletní symfonie se skládá ze čtyř choreografií, které představují umělce v různých etapách kariéry – od světoznámého Jiřího Kyliána (*1947), v letech 1975-1999 uměleckého ředitele Nederlands Dans Theater, přes současného šéfa baletu ND Petra Zusky po dva mladé tanečníky, členy souboru baletu Zuzanu Šimákovou a Tomáše Rycheckého, kteří svá díla zatím představovali pouze na večerech Miniatury.

„Během pěti let dokázali, že mají nejen talent, ale také organizační smysl, který je u choreografa nezbytný – musí se umět postarat o scénu, kostýmy a další složky,“ prozradil důvod své důvěry v tanečníky Petr Zuska. Zuzana Šimáková (*1979) ve své choreografii 6/2 člověka podle svých slov zobrazuje polovinu člověka, která pouze přežívá, pasivně čeká na změnu, aniž by pro ni něco udělala. V choreografii, která má v sobě i činoherní prvky, tančí na hudbu Bedřicha Smetany a Otakara Ševčíka šest tanečníků. Tomáš Rychetský (*1978) si pro choreografii Nevyřčené ticho vybral klavírní sonátu Leoše Janáčka, scénu vytvořil výtvarník a hudebník Milan Cais.

Petr Zuska (*1968) připravil choreografii D.M.J. 1953-1977 původně před 3 lety pro Národní divadlo v Brně, pro pražské uvedení ji musel přizpůsobit menší scéně. D.M.J. jsou začáteční písmena jmen velkých českých skladatelů, jejichž díla jsou v choreografii použita. "D.M.J. 1953-1977 je také nápis na náhrobku dívky, která zemřela mladá,„ říká choreograf. Ve svém díle podle svých slov odkazuje k okamžikům, kdy se člověk ocitá v přímém kontaktu se sebou samým, s bohem, s nekonečnem, kdy “všechno je jedním, jedno je vším".

Jiří Kylián (*1947) vytvořil Sinfoniettu v roce 1978 za velmi nepříznivých podmínek, kdy v Nederlands Dans Theater panoval neklid kvůli nejasné budoucnosti souboru. Od Janáčkovy hudby byl tehdejší šéf mnohými odrazován, sám ji měl, jak říká, z domova „nasáklou v kostech i žilách“. Choreografie se nacvičovala během turné souboru po Izraeli, Kylián musel sám i zasednout za klavír. Při premiérovém uvedení na festivalu v Charlestonu se pak diváci při potlesku postavili na židle, provolávali souboru slávu a vyhazovali do vzduchu programové brožury; dílo se stalo základním kamenem repertoáru Nederlands Dans Theater. V pražském Národním divadle bylo uvedeno již v roce 2000 (dalšími Kyliánovými choreografiemi na repertoáru divadla jsou Mozart? Mozart! a ukázka v Baletománii). Příští týden budou mít diváci v Praze možnost zhlédnout samotný soubor NDT při dvou hostováních v Národním divadle 29. a 30. října.

Cenu Komerční banky za balet letos získal po Tereze Podařilové Michal Štípa za titulní roli v představení Brel-Vysockij-Kryl/ Sólo pro tři, mezi činoherci porota vybrala Taťjanu Medveckou za roli princezny Kosmonopolis ze hry Sladké ptáče mládí, v opeře ocenění získal John Wegner za roli Jacka Ranceho z představení La fanciulla del West.