Ioana Popovici ve svém tanci lituje autority

Praha - Českou premiéru tanečního představení rumunské choreografky Ioany Popovici uvedlo chodovské kulturní centrum Zahrada, kde inscenace Work in regress částečně vznikala v rámci autorčina rezidenčního pobytu.

Mezinárodně oceňovaná choreografka a tanečnice rumunského původu se v choreografii zabývá tématem autority a vztahem pána a majetku; ve svém sólovém představení se inspirovala knihou George Orwella Farma zvířat. Ve světové premiéře ho uvedla v Lisabonu na podzim loňského roku.

„Snažila jsem se objevit, co stojí za autoritou, její mentalitou, intimostí. Myslím, že život autorit není příliš šťastný. Například nedávno jsem četla, že Hitler poslouchal tajně židovskou hudbu, myslím, že jde o jakousi rozpolcenost v mysli,“ říká autorka.

Mezinárodně oceňovaná tanečnice a choreografka rumunského původu propojuje ve své práci tanec s hereckým talentem a osobní poetikou. „Tanec už dnes bourá hranice mezi vizuálním uměním a divadlem, je to takový mix všeho,“ dodává.

Popovici, která působí v Česku už sedm let, se na zdejší taneční scéně proslavila spoluprácí na choreografii Petra Tyce To málo, co vím o sylfidách. V roce 2007 získala Cenu Sazky, nejprestižnější ocenění v oblasti současného tance. Studovala v Bukurešti a jako tanečnice a choreografka působila v profesionálních souborech v Rumunsku, v Česku i ve Velké Británii.