Slávu prvorepublikových filmů připomíná Muzeum filmu

Praha - Vystavené plakáty a fotografie jsou momentálně věnované dvěma slavným hercům, Věře Ferbasové a Antonínu Novotnému. Narodili se ve stejný rok, svůj první film natočili ve stejný rok, oba patří k nezapomenutelným českým hercům. Ona největší komik v sukních, on nejkrásnější milovník všech dob. Jejich herecké kariéry připomínají desítky filmových plakátů a fotografií.

Vždy dobře naladěná Ferbasová a galantní Novotný byli oblíbení nejen u publika, ale i u svých hereckých kolegů. „Myslím si, že Antonín Novotný i Věra Ferbasová jsou stále velmi populární, pořád se promítají jejich filmy,“ komentuje dvojici Milan Wolf, autor výstavy a zakladatel Muzea filmu v Braníku. „Původně jsem zamýšlel uspořádat výstavu Ferbasové a Ladislavu Peškovi, ale shodou okolností jsem zjistil, že v Praze žije syn Novotného a ten mi poskytl fotografie, které nebyly nikdy publikované,“ dodává Wolf.

Eva Gérová, prvorepubliková herečka, která si s oběma zahrála, říká: „Vzpomínám na ně ráda, byli to velmi příjemní lidé. Ferbasová byla milá a měla ohromný smysl pro humor, ale její soukromý život byl dost odlišný od toho filmového. Pan Novotný mi hrál v mém prvním filmu partnera a byl strašně sympatický a inteligentní.“

Věra Ferbasová se potkala s Antonínem Novotným v několika snímcích, například ve filmu Pozor, straší z roku 1938. Dnes oblíbené filmy pro pamětníky s Věrou Ferbasovou v hlavní roli ale neměly podle tehdejších kritiků valnou úroveň.

„Kdybyste se podívali na dobové kritiky, tam se na ní kritici vyřádili. Psali, že ona je to nejhorší, co je možné vidět na filmovém plátně,“ dodává Aleš Cibulka, autor knih o prvorepublikových hercích, který zároveň výstavu otevíral.

Stejně jako většina meziválečných herců, i oni dva se po válce stáhli do ústraní. Ferbasová dostávala jen vedlejší role a Antonín Novotný se vrátil ke svému milovanému oboru - chemii. Po roce 1968 zůstal v Německu.