Dny evropského filmu se přesunuly na Moravu

Praha - Pražská část Dnů evropského filmu, kterou od 17. dubna navštívilo 18 tisíc filmových fanoušků, vyvrcholila 29. dubna v kině Světozor večerní projekcí irského snímku režiséra Johna Boormana Na hřbetě keltského tygra. Přehlídka pokračuje do 30. dubna v Brně a do 2. května v Olomouci. Její ozvěny se začátkem května uskuteční v Boskovicích a v Uherském Hradišti.

„Počet diváků letošního 15. ročníku je oproti minulým letům poněkud nižší. Možná, že to je projev posunutí jejího data. V předchozích letech se konala většinou na začátku roku, kdy je nabídka kulturních akcí přeci jen poněkud menší,“ řekla ředitelka dnů Magdaléna Králová.

Dny evropského filmu letos nabízejí divákům 38 celovečerních a 14 krátkých snímků z produkce zemí Evropské unie i ostatních evropských zemí.

Poprvé po deseti letech je nepodpořilo město Praha, i když jsou součástí koncepce kulturní politiky metropole a primátor Pavel Bém nad nimi převzal záštitu.

„Přitom žádost o partnerství jsme měli na magistrátu od loňského října,“ uvedla Králová, podle níž v třímilionovém rozpočtu příspěvek města citelně chybí. „Zatím podporu nemáme, vzájemná neformální jednání naznačují, že hlavní město v tomto projektu chce zůstat. Věc se bude dále řešit,“ dodala Králová.

Filmoví fanoušci ani letos nepřišli o dvě celonoční promítání bloku několika snímků, takzvané maratony evropského filmu, které se konaly kromě kina Světozor i v žižkovském kině Aero. Uskutečnil se i tradiční seminář za účasti zahraničních odborníků. Diskutovali o tom, jak získat finanční podporu z Evropské unie na provozování kin, a o problematice digitálních kin a digitální kinodistribuce.

V programu festivalu se objevil například jeden z vítězů loňského MFF v Cannes, rumunský snímek Bez konce. Divácky atraktivní byl také dánsko-britský film nazvaný Praha. Právě v české metropoli se natáčel a hlavní roli v něm vytvořil Mads Mikkelsen, známý jako ústřední padouch z bondovky Casino Royale. Uveden byl i snímek Martina Repky Návrat čápů, který vznikl v koprodukci Slovenska, Německa a Česka. Domácí kinematografii zastupovali Zelenkovi Karamazovi a také práce studentů českých filmových škol.