Studenti taneční konzervatoře předvedli výsledky svého úsilí

Praha - Po dva víkendové večery patřilo Stavovské divadlo tradičním absolventským představením Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. Ve třech částech večera se představili absolventi osmiletého studia oborů klasický tanec (balet) a moderní tanec. Kromě nich v programu vystoupili i studenti nižších ročníků. 

V úvodu večera promluvil ředitel školy Jaroslav Slavický, který připomněl, že představení je poslední z řady zkoušek, které mladí tanečníci od začátku roku podstupují (praktické a teoretické maturitní zkoušky, absolventské zkoušky a také konkurzy), mezi diváky byly i dvě zkušební komise pro klasický a moderní tanec. Celkem letos absolvovalo 19 tanečníků, 13 z nich v oboru klasický tanec. 

V první části se představili studenti obou oborů v Kuchyňské revue, představení vzniklém v roce 1927 na libreto tanečnice a pedagožky Jarmily Kroschlové a hudbu Bohuslava Martinů. Revue kombinující tanec s černým divadlem se studenty připravil Jiří Srnec s dcerou Adélou, premiéru měla již v lednu ve školním souboru Bohemia Balet. Tanečníkům se podařilo zkoordinovat pohyb a výraz s pohybem neživých věcí a vytvořit tak veselý, živý příběh netradičního milostného mnohoúhelníku. 

Ve druhé části večera zhlédli diváci čtyři ukázky klasického i moderního tance. Vedle známého pas de deux z baletu Louskáček v choreografii Vasilije Vainonena bylo na programu také ne tak často uváděné pas de deux Plameny Paříže od stejného autora, ve kterém svým lehkým, rozpustilým a technicky dobře zvládnutým projevem okouzlili publikum Monika Mašterová se Sergejem Gherciem. Příjemným vybočením z obvyklých známých čísel bylo i ztvárnění Fresek z baletu Koníček Hrbáček choreografa Maria Petipy čtyřmi absolventkami klasického tance (zde byl pozoruhodný zejména suverénní tanec Kristýny Němečkové). Závěr prostřední části večera patřil studentům oboru moderní tanec, kteří předvedli choreografii Bjerkely. Na hudbu Mari Boine ji pro ně vytvořil dřívější absolvent, nyní též pedagog David Stránský, studenti vyprávěli pohyby příběh o lásce, touze a nevěře mladých lidí v březovém háji.

Předpokládaným vrcholem večera byla Svita v bílém, neoklasický balet, který v roce 1943 vytvořil Serge Lifar na hudbu Eduarda Lala pro Pařížskou operu. Taneční konzervatoř hl. m. Prahy ji jako vůbec první škola na světě uvedla v kompletní podobě, nastudováním byl dědici práv pověřen významný francouzský tanečník Cyril Atanassoff. Snové, převážně abstraktní ztvárnění romantické hudby zvládli studenti velmi dobře, v sólech i sborových scénách potvrdili technickou i stylovou vyspělost a celý večer korunovali neokounanou, křehkou podívanou s velmi bohatým pohybovým slovníkem.

Psáno z představení 21. 6. 2008

Kuchyňská revue
Kuchyňská revue
Více fotek
  • Kuchyňská revue autor: Linda Fryčová, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/282/28170.jpg
  • Bjerkely autor: Linda Fryčová, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/282/28168.jpg
  • Svita v bílém autor: Linda Fryčová, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/282/28171.jpg