Všechno, co jste chtěli kdy vidět od Ingmara Bergmana…

Praha - Téměř všechny filmy, které natočil loni zesnulý slavný švédský režisér Ingmar Bergman, uvede od 14. října přehlídka jeho tvorby v pražském kině Aero. 41 celovečerních filmů se bude promítat chronologicky, program tak představí režijní tvorbu Bergmana od 40. do 80. let minulého století a oslaví jeho nedožité 90. narozeniny. Přehlídka bude trvat do prosince, pořadatelé slibují i několik dokumentů, diskusí a výstavu.

První večer bude patřit české premiéře posledního Bergmanova filmu Sarabanda výjimečně v kině Světozor. Snímek, který byl natočen digitální technologií a jehož projekce je možná pouze z digitálních nosičů, volně navazuje na slavný televizní a filmový seriál Scény z manželského života (v pražském Divadle Na zábradlí lze zhlédnou divadelní verzi díla v režii Jiřího Pokorného). 

Kino Aero

bude postupně promítat filmy vzniklé od roku 1944 do roku 1982. Dva programové bloky se uskuteční v říjnu, jeden v listopadu a poslední v polovině prosince. Přehlídku pořádají švédské velvyslanectví, společnost Axman Production a Švédský institut.

Producentka Bergmanova posledního filmu Sarabanda Pia Ehrnvallová v rozhovoru pro ČT24 řekla: „Bergman byl velký muž, vynikající režisér a výborný člověk, mohu dodat, že jsme se stali přáteli. Jeho filmy jsou velice osobní, protože on byl zároveň i skvělý autor, spisovatel. Scénáře si psal sám. Myslím, že jeho vliv je daleko větší vně než uvnitř Švédska, tam si myslím, že nebylo jeho dílo tak úplně doceněno.“

V přehlídce nebudou chybět Bergmanovy nejslavnější filmy jako je Mlčení, Sedmá pečeť, Persona, Lesní jahody či Fanny a Alexandr, ale zároveň budou mít diváci šanci zhlédnout jeho méně známá díla, která běžně k vidění nejsou, například Pramen panny, Muka, Tvář, Hodina vlků či Sny žen.

Velkým magnetem by měl být dokument Bergmanův ostrov režisérky Marie Nyrerödové, kterou jako jediného filmaře Ingmar Bergman (1918-2007) pustil s kamerou do svého soukromí, do svého domu na ostrově Farö. Pražskou projekci osobně uvede režisérka filmu, a diváci se tak mohou zúčastnit diskuse s člověkem, který byl Bergmanovi opravdu blízko.

Pia Ehrnvallová:

„Bergman měl velmi osobitý přístup k přípravě. Před natáčením jeho posledního filmu Sarabanda se s herci vůbec neviděl. Nechal si připravit dekoraci a tam se pak sešel se štábem. Na úvod natáčení řekl: ‚Všichni víte, co máte dělat, jste profesionálové, máte scénář. Vypadá to jednoduše - prolog, 10 dialogů a epilog. Jsou zde čtyři skvělí herci a dokonalé dekorace. Já vás však upozorňuji, že jednoduché to nebude. Je to moje poslední režie, takže budu požadovat maximum od sebe i od vás. Budu dokonale oddaný tomuto scénáři a zároveň budu zcela nemilosrdný.‘ Bylo mu 84 a přitom byl při práci jako chlapec. Nebylo jednoduché splnit jeho požadavky, ale byla to úžasná práce.“