Třeštíková: Časosběrný film je sázka na nejistotu – a to je krásné

Praha - "Ten dokument vzbuzuje stejný typ otázek pravděpodobně na celém světě," říká o dokumentu René režisérka Helena Třeštíková. Univerzální srozumitelnost možná napomohla k prestižní ceně pro nejlepší evropský dokument, kterou Třeštíková převezme v prosinci v Kodani. Sama by ze svých prací vybrala pro ocenění také Reného. "Snažili jsme se se střihačem Jakubem Hejnou, aby to bylo filmové vyprávění, aby se dbalo na jistou filmovost příběhu," odůvodňuje svůj výběr.

Úspěch dokumentu Třeštíkovou podle jejích slov samozřejmě těší, nikdy ale prý nepřestane pochybovat, jestli je přesně takový, jaký má být. Nikdy si nemůže být jistá, zda z mnohovrstevnatého života svého filmového objektu vybrala ty správné střípky.

„Na časosběrném dokumentu je strašně zajímavé, že vy ze záběrů života musíte udělat nějaký tvar, a tudíž musíte vymyslet i konec. Nemůžete jen tak přestat a napsat do titulků: A v tenhle den jsme skončili,“ mluví Třeštíková o jednom z úskalí své tvorby.

Helena Třeštíková o časosběrném dokumentu

„Pochybovat asi nepřestanu nikdy v životě. Pořád si nejsem jistá, jestli je to přesně tak, jak to má být. Vidíte, jak je život zajímavý, mnohovrstevnatý, a vy se ho snažíte nějak chytit. Nejste si ale jistí, jestli jste ho uchopili dobře, jestli jste z toho nekonečného toku života vybrali ty správné střípky, jestli je to dost výmluvné, dost smysluplné.“

S Reném se poprvé setkala v roce 1989, kdy ve vězení pro mladistvé natáčela cyklus časosběrných filmů o mladých delikventech. Pro stanovení konce natáčení se podle svých slov rozhodla použít fintu. Zapůjčila Renému kameru, aby sám sebe natočil při odchodu z vězení a během prvních dní na svobodě. „Říkala jsem si, že buď něco natočí a bude to senzační závěr filmu, nebo kameru nevrátí, už ho neuvidím a taky to bude závěr.“ Nakonec došlo na druhou možnost.

Český dokument je ve výborné kondici

Evropskou filmovou cenu převezme Třeštíková 6. prosince v Kodani. Její film byl vybrán z deseti nominovaných, přičemž jedním z nich byl také Občan Havel. Dva české filmy mezi deseti nejlepšími podle režisérky ukazují, že český dokument je ve výborné kondici.

„Má spoustu zajímavých tvůrců, různých generací, pohledů, stylů a způsobů vyprávění a taková různorodost je pro český dokument charakteristická,“ domnívá se.

Záběr z filmu René
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24