Státní opera představuje svou Bohému: v lehce impresionistickém duchu

Praha - Slavnou Pucciniho operu La Bohéme nově nastudovala Státní opera Praha. Příběhu o mladých, chudých, a přesto bezstarostných Pařížanech se ujali režisér Ondřej Havelka společně s dirigentem Ondrejem Lenárdem. V jedné z hlavních rolí se představí americký pěvec Jesús García. Státní opera dnešní premiérou otevírá projekt nazvaný Tři podoby lásky. Jsou v něm obsaženy v novém nastudování tři opery -vedle Bohémy Brittenova Smrt v Benátkách a Gluckův Orfeus a Eurydika.

Téma stále aktuální 

Rodolfa, mladého básníka s hlavou v oblacích, kterého změní až zkušenost s opravdovou láskou a bolestí, zpívá americký tenorista Jesús García. Je jedním z nejvyhledávanějších mladých talentů současnosti a jako Rodolfo vystoupil víc než stokrát v šesti různých operách, mimo jiné na Novém Zélandu. Na Broadwayi mu před pěti lety vynesl americkou obdobu české Thálie - cenu Tony. „V Bohémě se mi líbí hlavně příběh, že se stáváte člověkem a nežijete ve své fantazii. Rodolf má hlavu v oblacích, vidí lásku jen v tom dobrém a věří jí,“ říká pěvec.

Scéna je dílem Martina Černého, kostýmy navrhla Jana Zbořilová. Tvůrci se prý inspirovali obdobím vrcholného impresionismu, silným fenoménem konce 19. století, a snažili se na inscenaci nahlížet očima malířů tohoto období. Téma La Bohémy je podle Havelky stále aktuální. „Bohémové žijí divoký a rozháraný život, protože mají v sobě jakýsi běs a nějaké poslání… Jsou to vizionáři, kteří po sobě nechávají zásadní díla, a právě jim chci inscenaci věnovat,“ poznamenává.

Bohéma je spolu s Toscou a Madame Butterfly Pucciniho nejpopulárnějším představením. V pražské Státní opeře poprvé zazněla v roce 1908, od té doby se dočkala sedmi dalších nastudování. Prostředí Bohémy je zasazeno do pařížské Latinské čtvrti s jejími ateliéry, kavárnami i studentským životem. Ve skupině několika přátel dojde k citovému vzplanutí mezi básníkem a chudou švadlenkou, jejich láska však netrvá dlouho.  

Nadšený českou hudbou 

Jesús Garcia by měl v této sezoně mimo jiné zpívat i v Janáčkově Její pastorkyni, která se chystá ve francouzské Marseille. „Momentálně se s operou teprve seznamuji. Jsem tím naprosto nadšený. Janáček psal vynikající opery, navíc, kde jinde by se to člověk mohl dobře naučit, když ne tady. Vystupovat v českých operách je ve Spojených státech vždycky velká příležitost. Lidé tuhle hudbu milují. Myslím si, že český repertoár má v sobě něco, co se skutečně dostane až k srdci. Řekl bych, že nikdo jiný takhle nepíše a ve světě se to velmi kladně hodnotí. Osobně miluji Dvořáka, jeho práce je naprosto úžasná,“ poznamenal dále v rozhovoru americký tenorista.

„Když jsem dostal nabídku účinkovat v České republice v Bohémě, bylo to pro mě jako zjevení. Vždycky jsem toužil podívat se do Prahy a navíc tahle opera je moje oblíbená. Pokud se týká komunikace během zkoušení, není tam žádný problém, většina lidí se anglicky domluví. Pojetí režiséra Ondřeje Havelky je jiné, než s čím jsem se setkal během své kariéry. Ondřej totiž zachovává určitou lehkost a až v závěru se to přehoupne do tragédie. Je to člověk, který je velmi zaměřený na svůj cíl, pracuje hodně s detailem. Moc dobře se s ním spolupracuje,“ řekl pěvec v rozhovoru pro Studio 6 - ČT24.

Tři podoby lásky 

Projekt Tři podoby lásky nazval takto tvůrčí tým proto, že chce nabídnout tři mistrovská díla reprezentující vývoj operního žánru v rozpětí tří století a představit tři různé tváře citu, jak je ve svých dílech zachytili skladatelé.

Nového nastudování se 26. února 2009 dočká i poslední opera Benjamina Brittena Smrt v Benátkách, která se chystá v koprodukci dvou festivalů v Bregenzi a Aldeburghu a Lyonské opery. Poslední premiéru letošní sezony bude mít 28. května opera Orfeus a Eurydika Christopha Willibalda Glucka v rámci festivalu Pražské jaro.

Jesús García
Jesús García