Konce masopustu přichystali v Disku

Praha - V Divadle Disk byla 6. listopadu premiéra inscenace hry Josefa Topola Konec masopustu, kterou připravil režisér Štěpán Pácl s dramaturgyní Terezou Marečkovou. Představení se tu objeví v nejbližších reprízách 14. listopadu a 6. prosince. Vzniklo v produkci občanského sdružení Transteatral a za podpory Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze (DAMU).

Oba inscenátoři přizvali ke spolupráci herecké vrstevníky Magdalénu Borovou, Miloslava Königa, Jana Medunu, Jiřího Panznera a jejich starší kolegy Viktorii Čermákovou, Tomáše Petříka a další. Autorkou scény a kostýmů je Tereza Beranová, hudbu složil Jakub Kudláč.

Topolova nejznámější hra Konec masopustu byla psána v roce 1962 a vydána o rok později. V režii Otomara Krejči se na jevišti pražského Národního divadla stala událostí roku 1964. Realistický příběh o lásce pražského mladíka, vyloučeného ze studií, a venkovské dívky, dcery posledního soukromě hospodařícího rolníka ve vsi, byl tragicky silným podobenstvím o obrovském zlomu v myšlení a cítění, ke kterému postupně už patnáctý rok po komunistickém puči docházelo v české společnosti.

Štěpán Pácl:

„Je to téma lidské svobody, otázka, zda se má člověk přizpůsobit a mít klidnější život, či nepřizpůsobit a mít v životě peklo.“

Spolu s „rozoráváním mezí“, jak zněl tradiční slogan české obdoby neblahé kolektivizace - byl ničen i staletý mravní řád, základ venkovské společnosti, příroda i přirozené vztahy mezi lidmi. Ti si, stejně jako v masopustním průvodu, nasadili masky, aby splynuli s ostatními a zbavili se osobní zodpovědnosti.

„Žijeme totiž v záplavě slov, jejichž hodnota je někdy až nulová,“ dodal režisér. Pácl vystudoval režii na katedře činoherního divadla DAMU. Spolu s Terezou Marečkovou jako své absolventské představení na jaře 2006 inscenovali text Lenky Lagronové Království. Jeho poslední inscenací je současné české drama Magdaleny Frydrychové Dorotka, které mělo premiéru v dubnu 2008 ve Studiu Švandova divadla.

Dramaturgyně Tereza Marečková je absolventkou katedry činoherního divadla DAMU. Během studia se ve svých teoretických i praktických pracích zaměřila na současnou českou dramatiku, především na dílo Lenky Lagronové.

Občanské sdružení Transteatral založili studenti oboru Divadelní věda v roce 2003.