Havlovy aktovky sklidily v Londýně úspěch

Londýn - Britští recenzenti oceňují londýnskou inscenaci dvou aktovek Václava Havla Vernisáž a Protest, které uvádí divadlo Orange Tree. Divadlo nastudovalo aktovky v rámci podzimní havlovské sezony, která začala v září zahraniční premiérou Havlovy poslední hry Odcházení ta byla přijata chladněji.

Obě hry ze 70. let spojuje postava Havlova alter ega Ferdinanda Vaňka. Britským kritikům se shodně víc líbí Protest. V něm Vaněk přichází s peticí za kolegou spisovatelem Staňkem, který uzavřel dohodu s tehdejším komunistickým režimem a může vydávat, ale Vaňkovi vysvětluje, proč petici podepsat nemůže.

Napsali o inscenaci:

  • Financial Times 

Znovuuvedením těchto her nás Orange Tree zavádí zpět do Československa 70. let. Už to je zajímavé (a zábavné, už kostýmy jsou ohromná legrace). Ale inscenace Sama Walterse nabízí mnohem víc než historické postřehy: to, co hry říkají o morálních kompromisech, stále sedí. Obě hry dohromady zkoumají neklidné liberální svědomí a kluzké cesty ústupků. Logika Protestu je fascinující a znepokojivá a naznačuje složité postavení disidentů: i když na ně lidé spoléhají, že za ně budou mluvit, tak je podle Staňka současně potají nenávidí, protože je považují za své špatné svědomí. A fakt, že jsme se my všichni z něčeho někdy vymluvili podobným způsobem jako Staněk, nám dává důvod k zamyšlení.

  • The Guardian

Tato hra spolu s Vernisáží smutně ukazuje, proč lidé tajně nenávidí disidenty. I ten nejzdvořilejší jako Vaněk začne dráždit a odhaluje svědomí lidí, kteří se přizpůsobili režimu. Hra ale projevuje i sebeironii, překonává své dobové kořeny a odhaluje nadčasovou povahu liberálního pokrytectví. Společně obě aktovky prokazují Havlovo umění, jakým analyzoval neklid vytvářený disidenty.

  • The Times 

Obě hry jsou jízlivě vtipné, a i když jsou režírovány v trochu příliš rychlém tempu, aby přinesly dramatické uspokojení, kypí tichým hněvem. Útok Protestu na pokrytectví je stále naléhavě aktuální.

Odpoledník Evening Standard dal inscenaci Vernisáž/Protest dokonce čtyři hvězdičky a dal ji do kontrastu s Odcházením, jímž příliš nadšen nebyl. Také divadelní server WhatsOnStage dal inscenaci Protestu a Vernisáže čtyři hvězdičky. "Protest je komediálním mistrovským kouskem o tom, jak stavíme naše svědomí proti požadavkům na přežití a pragmatických ohledů. Obě hry ostře odhalují tragédii a tyranii ústupků v politických záležitostech," napsal server a vyzdvihl Waltersovu naprosto přesnou a vtipnou režii.