HaDivadlo uvede Havlovu Žebráckou operu

Brno - Hru Václava Havla Žebrácká opera nastudoval pro brněnské HaDivadlo Havlův 'dvorní' režisér Andrej Krob. Ačkoli hru Krob nastudoval již popáté, tvrdí, že ho text ještě neomrzel. Podle něj je hra stále aktuální a pořád je v ní co objevovat. Světová premiéra byla v roce 1975 právě v režii Andreje Kroba. Inscenace v HaDivadle bude mít premiéru dnes v 19:30.

„Havlovy texty jsou příkazem, jsou dokonale zkonstruované. Hra má svůj rytmus a pravidla, režisér nemá moc prostoru,“ uvedl Krob, který je zároveň dlouholetým Havlovým přítelem. Snaží se prý v textech moc neškrtat a zbytečně neaktualizovat. Režisér ale zároveň přiznává, že se přístup ke hrám s věkem mění. Proto se i jeho inscenace Žebrácké opery od sebe dost odlišují.

„Práce s herci, to jsou vždy nová dobrodružství, nové souboje. Snažím se hledat v lidech podněty, nabídku, z níž při práci vycházím,“ řekl dále Krob. Roli Macheathe, šéfa zlodějské organizace, svěřil Jánu Sedalovi, Cyril Drozda hraje Williama Peachuma, jeho dceru Polly Julie Válková, v další výrazné ženské postavě Jenny se představí Eliška Mesfin Boušková. Dále účinkuje prakticky celý soubor HaDivadla a hostující herci, například Karel Beseda, Marie Ludvíková či Martin Siničák. Hudební doprovod přímo na jevišti obstará klavírista Mario Buzzi.

Žebrácká opera se sice odehrává v podsvětí, podle divadelníků však pojednává hlavně o politice a manipulaci, přesvědčování a nevybíravých metodách boje o moc. „Je to v podstatě příběh o tom, jak systém požírá člověka, ničí osobnost. Můžete si tam dosadit komunistickou moc, ale i současnou politiku,“ uvedl umělecký šéf HaDivadla Luboš Balák.

Amatérskou světovou premiéru - a zároveň i derniéru - Žebrácké opery v Krobově režii hostila v roce 1975 hospoda v Horních Počernicích. Následkem byly výslechy a perzekuce většiny účinkujících. Profesionální premiéra se odehrála o rok později v Terstu.

Václav Havel se dle informací premiéry osobně nezúčastní, nevyloučil prý ale návštěvu některé reprízy.

Žebrácká opera

Slavné zpracování původní hry autora Johna Gaye z roku 1728 vytvořil Bertolt Brecht a Kurt Weill v roce 1928 pro Berliner Ensemble. Hru proslavily také jejich hudební songy, které se staly nesmrtelnými.

Havlovo zpracování vychází sice ze stejného zdroje, ale na rozdíl od epického Brechtova divadla vychází z principů divadla absurdního.