Transparency: „líbesbríf“ přes celé náměstí

Praha – V jednom z výklenků na Národním divadle tančí žena. Poblíž Španělské synagogy pobíhají světélkující myši. A na Staroměstském náměstí píše kdosi neznámý neviditelnou tužkou milostné dopisy jakési neznámé. Za vším stojí šest umělců z pěti zemí, kteří své světelné objekty představují na několika místech v centru Prahy. V rámci projektu Transparency vynášejí současné výtvarné umění z galerií a muzeí za lidmi do ulic. Jejich objekty díky své "průhlednosti" prolínají s okolim, ať už je to průčelí domu, městská dlažba, nebo hladina řeky. Upozorní, překvapí… a zase zmizí.

„Chtěli jsme uspořádat výstavu světelného umění a přivézt jeho nejlepší představitele. Všichni nabídku vystavovat v Praze přijali okamžitě a s nadšením,“ uvedla o nápadu Gisela Winkelhoferová z agentury w.art projects, která pražskou Transparency organizuje a realizuje.

Transparency znamená prolínání

Jedním z šesti umělců, který nabídku přijal, je britský výtvarník Julian Opie. V Praze se před dvěma lety procházela po vltavském jezu jeho dvoumetrová dvojice Suzanne a Bruce. Tentokrát v jednom z výklenků Národního divadla tančí počítačově animovaná figura ženy. I ona má jméno – jmenuje se Ann.

"V Praze je úžasná kombinace architektury a sochařství. Ann z mé instalace je obyčejná dívka z ulice, která tančí svůj noční sobotní tanec. Chtěl jsem umístit současnou figuru právě mezi staré majestátní sochy," vypověděl o svém záměru Opie.

Španělský výtvarník Jaume Plensa patří k menšině vystavujících, kteří se nerozhodli pro světelné promítání. Náměstí Jana Palacha dominuje jeho pětimetrová socha – laserem vyřezaná postava člověka z písmen. Abecedu využívá Plensa jako metaforu: "Název skulptury zní My a je to vlastně taková romantická představa, že jednoho dne budeme všichni jednotní."

Umístění objektu není náhodné. "Na jedné straně náměstí máte Rudolfinum, hned přes ulici filozofickou fakultu. Je krásné smíchat verše a hudbu, myšlenky a významy. To místo je transparentní, sochou můžete vidět skrz naskrz a to každého vyzve, aby se dobře podíval. Takovým způsobem můžete znovu objevit dávno známé místo," vysvětlil výtvarník.

LOVE LETTERS

Autor: Arthur Duff (USA/Itálie); 7. leden – 1. únor na Staroměstském náměstí; vždy od 18:00 do půlnoci. K projektu Duffa inspirovaly milostné dopisy jeho rodičů, které si napsali před více než třiceti lety. Arthur jejich psaní rozebral na slovesa, příslovce, podstatná a přídavná jména a sestavil z nich nové pomocí počítačového programu. Ten byl vytvořen v roce 1952 a náhodně sestavuje milostné dopisy.

PROJEKCE BÁSNÍ

Autor: Jenny Holzerová (USA); 30. dubna – 6. května na průčelí Národního muzea. Velkoplošné projekty vytváří tato americká výtvarnice od poloviny 90. let, kdy promítala texty na památník bitvy národů v Lipsku. Pro Prahu vybrala básně Franze Kafky a Wislawy Szymborské. Texty promítala také například na pyramidu v Louvru, vodní plochu řeky Sieny nebo skokanské můstky v Lillehammeru. Zajímavým projektem bylo promítání proslovů prezidentů na Rooseveltův ostrov ve Washingtonu.

ANN, DANCING

Autor: Julian Opie (Anglie); 7. ledna – 30. června v jednom z oken Národního divadla. Ann tančí na LED panelu, podobně jako Susanne a Bruce před dvěma roky na Vltavě.

WE (MY)

Autor: Jaume Plensa (Španělsko); 7. ledna – 30. června na náměstí Jana Palacha. Plensova socha je pět metrů vysoká a váží víc než 2,5 tisíce kilogramů. Je vyřezávaná laserem z kartáčované oceli. Tvoří ji znaky různých jazyků, například latiny, hindštiny nebo japonštiny.

TACET

Autor: Ulla Rauterová (Rakousko); 21. února – 30. června na Vltavě u Muzea Bedřicha Smetany, vždy po setmění. TACET odráží zvukové kulisy města – rozsvícením nápisu upozorňuje na okamžiky ticha uprostřed městského hluku, které člověk málokdy vědomě vnímá.

MICE (MYŠI)

Autor: Stephan Reusse (Německo); 7. ledna – 30. června na průčelí akademie v Dušní ulici. Laserovým paprskem kreslí Reusse na zeď myši, které v noci ovládají naše příbytky. Jejich ustrašený, opatrný a neklidný pohyb odkazuje ke každodennímu lidskému životu. Pro autora jsou myši metaforou pomíjivosti.

  • Arthur Duff: Love Letters autor: Lorenco Ceretta, zdroj: w. art projects http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/614/61322.jpg
  • Jenny Holzer: Xenon for Bordeaux autor: Vincent Monthiers, zdroj: w. art projects http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/612/61137.jpg
  • Julian Opie: Ann, Dancing autor: Lorenco Ceretta, zdroj: w. art projects http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/612/61138.jpg
  • Jaume Plensa: We autor: Lorenco Ceretta, zdroj: w. art projects http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/612/61139.jpg
  • Ulla Rauter: Tacet zdroj: w. art projects http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/612/61140.jpg
  • Stephan Reusse: Myši autor: Lorenco Ceretta, zdroj: w. art projects http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/612/61141.jpg