Vítkovice Holding koupily v Sotheby´s dva obrazy z Federerovy sbírky

Londýn - Dnes pokračovala aukce uměleckých děl v aukční síni v Sotheby´s. V nabídce byla další čtyři plátna ze sbírky předválečného ředitele Vítkovických železáren Oskara Federera. Hutnická společnost Vítkovice Holding dva ze čtyř nabízených obrazů kopila - akvarel Hermanna Maxe Pechsteina Rote Häuser (Červené domy) a drobný olej Lessera Uryho. Za plátna zaplatila více než 81 tisíc liber (2,6 milionu korun). 

Nature morte a la lanterne, tedy Zátiší s lucernou Belgičana Jamese Ensora, se neprodal. Olej německého malíře Lovise Corintha Blumen im Bronzekübel (Květiny v bronzové nádobě) se vydražil za 18 750 liber.

Plátna se dražila v rámci druhého dne pravidelné aukce impresionistického a moderního umění. Všechna čtyři díla byla do roku 2007 v ostravské Galerii výtvarného umění a před dvěma lety je dostali zpět dědicové. Již ve středu večer byl z Federerovy sbírky za 1,5 milionu liber (47,5 milionu korun) prodán obraz rakouského malíře Oskara Kokoschky Istanbul I.

Obrazy, které zakoupily Vítkovické železárny, by se mohly do ostravské galerie opět vrátit. Obrazy by mohly být v budoucnu vystaveny v ostravské Galerii výtvarných umění, která o ně projevila zájem. „Společnost nevylučuje, že k tomu skutečně dojde. Ve finále by se ale obrazy měly vrátit tam, kam historicky patří - do Rothschildova zámečku v Ostravě-Vítkovicích, který firma na přelomu roku opravila za zhruba 100 milionů korun,“ uvedla mluvčí společnosti Eva Kijonková.

Tradiční aukce impresionistů

„Jedná se o tradiční aukci impresionistů. Dnes na ní také navazuje podobná aukce v aukční síni Christie´s. Pokud se prodají všechna nabízená díla, očekává se, že obě aukce by současným majitelům měla vynést kolem 100 milionů liber. Podle odhadních a vyvolávacích cen by největší zájem měl být o obraz Clauda Moneta, jde o portrét jeho manželky v zahradě. Konečná cena by se dle odhadů mohla pohybovat mezi 14 až 15 miliony liber. Podobné je to i s plátnem Dámy v nevěstinci Monetova součastníka Toulouse-Lautreca,“ informoval před aukcí z Londýna zpravodaj ČT Ivan Kytka.

Podle něj díla z Federerovy sbírky jsou přeci jenom o něco méně finančně náročná, jejich očekávaná cena by se měla pohybovat kolem 300 tisíc liber. „Pokud jsem informován, oněch pět obrazů z Federerovy sbírky mělo poněkud pohnutý osud. Hned na začátku druhé světové války je zabavila nacistická vláda, poté je zabavila tehdejší československá vláda. Dědici se k nim dostali až v roce 2007 po dlouhých a vleklých sporech. Zdá se, že jejich cílem bylo je rychle zpeněžit, protože tato aukce modernistických děl je jednou z prvních velkých, která skýtala možnost obrazy nabídnout za odpovídající cenu,“ uzavírá spolupracovník ČT v Londýně Ivan Kytka.

Generální ředitel společnosti Vítkovice Holding Jan Světlík o osudu obrazů z Federerovy sbírky:

2"Když začaly spory o dědictví, právní obrana ostravské galerie spočívala v tom, že patřily původně Vítkovicím, ne Federerovi osobně, a tak na ně dědicové nemají nárok. To jsem zajásal: Hurá, Vítkovice přijdou k prima restituci, dostaneme Kokoschku! Ale když jsem to nechal prověřit, tak se ukázalo, že pravdu mají dědicové. Obrazy byly pojištěny jako Federerův soukromý majetek, i když visely ve vítkovickém zámečku. Po okupaci byl zámeček okamžitě zapečetěn jako židovský majetek a v průběhu následujících let se z něj obrazy poztrácely. Prostě byly ukradeny.

Chybou bylo, že se k tomu případu galerie stavěla tak konfrontačně. Mohli se zkusit s dědici domluvit: Něco nám nechte, něco si odkoupíme, něco si vezměte. Tady se šlo natvrdo, padala dokonce prohlášení, že Federer byl germanizátor - ale on to byl ve skutečnosti první český ředitel ve Vítkovicích! Když kauza vrcholila, navrhoval jsem udělat dvě výstavy jako rozloučení s Federerovou sbírkou. To mohl být pěkný happening, ale nedopadlo to."