Praha - O tom, že Andy Warhol byl významným tvůrcem i v oblasti filmu, hudby a také třeba talk-shows, o životě ve slavné Factory a obecně o atmosféře druhé poloviny 60. let v New Yorku hovořil na své přednášce Klaus Biesenbach, kurátor výstavy Andy Warhol - Motion Pictures, která se právě koná v Rudolfinu. Před zaplněným sálem se snažil zasadit videa, která si mohou návštěvníci v galerii prohlédnout, do kontextu doby i Warholovy tvorby a ukázal také na mnoha příkladech, že Warholovy "screen tests" nebyly a dodnes nejsou ojedinělým počinem.
Klaus Biesenbach: Nejsmutnější je, když se o Warholovi mluví jako o malíři
Biesenbach seznámil posluchače se situací ve Factory, zejména prostřednictvím fotografií, na nichž byli zachyceni někteří s umělcových „asistentů“ - výtvarníci, filmaři, zpěváci, modelky, kteří figurovali i na screen testech. „Factory byla několikaletou nepřetržitou scénou, reality show, jednou velkou performancí,“ řekl Biesenbach. Připomněl také, jak byly stěny postupně potaženy aluminiovou folií a z Factory se stala Silver Factory.
„Warhol byl posedlý krásou a slávou,“ řekl Biesenbach. Podle toho kurátor koncipoval i pražskou výstavu, kde je sál věnovaný známým osobnostem (Lou Reed, Dennis Hopper, Susan Sontagová) a výběru ze Třinácti nejkrásnějších hochů a Nejkrásnějších žen. Na výstavě jsou kromě toho k vidění delší filmy, které Warhol natočil, mezi nimi Spánek, Polibek, Empire nebo Jídlo. Biesenbach upozornil, že zatímco snímky díky své němosti a jednoduchosti formy působí klasickým, uhlazeným dojmem, Warholova ostatní tvorba byla pestrá a hlučná (mimo jiné skládal písně pro skupinu Velvet Undeground).
V programu doprovodných akcí výstavy budou následovat další přednášky (Stanislava Ulvera, Ladislava Babuščáka ad.), hudební večer týdeníku Respekt nebo koncert The Velvet (Underground) Revival Band.