Opera Smrt v Benátkách – lidský život v pohybu mládí

Praha - Slavný japonský režisér a spisovatel žijící v Paříži Yoshi Oida se rozhodl vyprávět operu Benjamina Brittena Smrt v Benátkách jako příběh s hudbou, zpěvem a tancem. Česká premiéra je stanovena ve Státní opeře Praha na dnešní večer. Titul připravila v koprodukci s festivalem v Aldeburghu, festivalem v Bregenzu a Lyonskou operou. Bude mít pouze čtyři březnové reprízy, poté poputuje do Lyonu a Toronta.

„Inscenace je obtížná zejména pro choreografii. Pomocí tance chceme zdůraznit lidský život a ukázat ho v pohybu mladých lidí,“ uvedl Oida. V opeře vystupují tři hlavní sólisté a dalších třicet menších rolí ztvárňují tanečníci se sborem. Pěveckých rolí se ujmou mezinárodně uznávaní britští pěvci. Gustava von Aschenbacha zpívá tenorista Alan Oke, cestujícího a dalších šest rolí barytonista Peter Savidge a hlas Apollóna kontratenorista William Towers.    

Dílo, které se inspiruje slavnou novelou Thomase Manna, je považováno za vrchol Brittenovy tvorby. Stejně jako legendární Viscontiho filmové zpracování látky přináší reflexi o podstatě umělecké tvorby, ideálu krásy, síle lásky a smrti. „Je to příběh o člověku, který se dostal do slepé uličky. A začíná dvojí koketování. Jedno je s chlapcem a druhé se smrtí. Dá se říct, že smrt a chlapec jsou totéž,“ řekl pěvec Oke.

Hudbu nastudoval britský dirigent působící v Německu Hilary Griffiths, jde o jeho devátou premiéru ve Státní opeře Praha. Smrt v Benátkách je podle něj jedním z nejdůležitějších klasických operních děl druhé poloviny 20. století. Brittenův moderní jazyk považuje za poselství, které udržuje operní žánr v 21. století stále živý. „Nikdy předtím jsem tuto hudbu nestudoval a byl jsem překvapen, jak je krásná a neuvěřitelně popisná. Je tam mnoho efektů, které jsou dobře srozumitelné publiku, a je v ní čistá krása, která je neobvyklá pro hudbu 20. století,“ poznamenal Griffiths.  

Orchestr má menší obsazení, podle Griffithse je to proto, že má připomínat tradiční indonéské orchestry, které v 50. a 60. letech učarovaly Brittenovi na cestách po Asii. Scénu vytvořil německý výtvarník Tom Schenk, jenž na jeviště nechal instalovat mělký bazén s teplou vodou. Je dlouhý 12 metrů, osm metrů široký a vysoký sedm centimetrů, pojme zhruba pět metrů krychlových vody.

Yoshi Oida

Herec, režisér a spisovatel žijící v Paříži, se narodil v Japonsku. Magisterské studium filozofie absolvoval na japonské Univerzitě v Keio. Dvakrát byl ve Francii oceněn prestižním vyznamenáním v oblasti kultury   Rytíř řádu umění a literatury (1992), Nositel řádu umění a literatury (2007). Jako herec působil od roku 1968 v inscenacích Petera Brooka. Hrál i v mnoha filmech, z nichž nejslavnější je Brookova Mahabharata (1988). Režii se věnuje od roku 1975. Inscenoval řadu děl evropských autorů   ve vlastní úpravě uvedl např. Danteho Božskou komedii (1982 Itálie). Za baletní adaptaci hry Jeana Geneta Služky ( 2001 Stuttgart, Německo a evropské turné) získal v roce 2002 v Londýně prestižní Cenu Time Out za nejlepší divadelní představení.

  • Smrt v Benátkách autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/709/70814.jpg
  • Smrt v Benátkách autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/709/70812.jpg
  • Yoshi Oida autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/709/70810.jpg