Do Národního divadla se po 15 letech vrací opera Evžen Oněgin

Praha - Klasickou operu Evžen Oněgin Petra Iljiče Čajkovského připravil pro Národní divadlo mezinárodní tým v čele s režisérem Andreiem Serbanem. Tvůrci inscenace od počátku slibovali, že pojetí bude odlišné od tradičního zpracování. Premiéra titulu, od jehož světové premiéry tento měsíc uplyne 130 let, se uskuteční 20. března.

Andrei Serban Oněgina inscenoval několikrát, v aktuálním provedení se však prý snažil více proniknout do nitra postav a vysvětlit, proč jednají tak, jak jednají. Inscenace akcentuje rozporuplnost charakterů, jejich nejednoznačnost i rozpaky.

„Chci ukázat, jak moc je ta opera dvojznačná. Je tam láska mezi ženami a muži, mezi muži navzájem a všechno se to odehrává ve zmatku a nedorozumění. To se děje ve vztazích mezi lidmi pořád, dnes jako v 19. století. Jsme ve 21. století a opera je vlastně velmi staré médium, každá nastupující generace má chuť na určité změny. Cílem bylo udělat totální divadlo, kde bude drama i hudba, aby oslovilo jak milovníky tradice, tak modernisty,“ uvedl k inscenaci režisér.

Americký dirigent John Fiore není v Národním divadle nováčkem, před čtyřmi lety zde nastudoval Wagnerovu operní tetralogii Prsten Nibelungův a později Pucciniho operu La fanciulla del West. „Hudba je hudba, ale já mám zvláštní lásku k hudbě romantické. Jsem velký romantik,“ prozradil dirigent.

I ve spojení s Puškinovou předlohou je pro něj tato Čajkovského opera dílem silně senzitivním a „duší opery“ je pro něj Taťána. „Kontrast velkého orchestru a intimního Taťánina projevu jsou pro mě velmi dojemné,“ uvedl.

Dvojici inscenátorů doplňují rumunská scénografka Adriana Grandová a český choreograf Petr Tyc. Rámcem inscenace není Rusko 19. století, prostředí se přibližuje současné době. Režisér uvedl, že romantických kulis se držel při svých předchozích inscenacích, v současné chtěl přiblížit příběh „nám a našim pocitům“. Aktualizace také podle něj pomůže pěvcům, kteří nebudou svázáni romantickým kostýmem a budou mít větší volnost projevu, totéž se týká i choreografie.

V titulní roli budou vystupovat Vladimír Chmelo a Roman Janál. „Oněgina zpívám počtvrté či popáté a toto je nejprovokativnější pojetí. Záleží na každém z nás, jak se s pojetím pana režiséra vyrovnáme, a myslím, že každé obsazení může být diametrálně odlišné,“ uvedl Chmelo.

Taťánu ztvární Dana Burešová a polská sopranistka Wioletta Chodowiczová, v roli básníka Lenského diváci uvidí Aleše Brisceina nebo Valentina Prolata a v roli Olgy se představí Kateřina Jalovcová a Hannah Esther Minutillová.

Serban pochází z Rumunska,

ale již téměř 40 let žije a pracuje zejména v USA. Je žákem slavného Petera Brooka a vedle opery se věnoval také režii činoherní v USA i Evropě. Kromě jiného ve svých amerických začátcích režíroval také Čechovův Višňový sad na Brodwayi, v inscenaci tehdy hrál i Jiří Voskovec. „Představení mělo ohromný úspěch a s Voskovcem jsme se stali přátelé. Chodil jsem k němu domů a poznal jsem tam mnoho českých umělců, kteří žili v exilu. Jiří Voskovec byl skvělý, byla to velká osobnost,“ zavzpomínal Andrei Serban.