Habib Koité přiváží hudební ochutnávku z Mali

Praha - Jedna z velkých hvězd současné africké hudby, malijský písničkář Habib Koité, vystoupí se svojí kapelou Bamada v pondělí 23. března v rámci série Jazz Meets World v pražském Paláci Akropolis. Podobně jako na loňském festivalu Colours of Ostrava přijíždí do Prahy představit své zatím poslední album Afriki, jednu z nejlepších afrických nahrávek roku 2007. Habib Koité, přezdívaný také jako „Eric Clapton z Mali“, propojuje západoafrickou griotskou tradici se západním rockem. Magazín Rolling Stones ho označil za superhvězdu, která reprezentuje i podněcuje „zhroucení kulturních bariér“.

„Popularizovat africkou hudbu se mi daří asi tím, že kombinuji několik stylů i vlivů, propojuji světovou hudbu s prvky malijské původní melodičnosti. V Africe existuje mnoho hudebních stylů, nelze hovořit o nějaké univerzální africké hudbě,“ uvedl Koité v rozhovoru pro ČT24.

Na mnohaletém turné získal obdiv Evropy. Říká se o něm, že přinutil Američany změnit názor na původ blues. „Když se zabýváte historií afrického národa, uvědomíte si, že většina předků dnešních černých Američanů přišla do Ameriky jako otroci z Afriky. Neměli společný jazyk, ale čelili stejné situaci a byli nuceni spolu nějak komunikovat. Tuto úlohu na sebe vzala hudba, melancholická hudba, ze které se později vyvinulo blues,“ zveřejňuje své úvahy malijský hudebník.

Pokud se týká přirovnání k Ericu Claptonovi, Koité prozrazuje, že příliš nechápe, odkud se tento příměr vzal, ale v každém případě je s tím celkem srozuměn. „Je to jako odkaz staršího bratra. Je to v rámci naší tradice určitě legitimní, neboť ten, který přišel před vámi a je s vámi srovnáván, to je pro vás určitá reference a já jsem na takovou referenci hrdý. Pracuji s malijskou tradicí, zároveň ale toužím po její moderní podobě. Chci otevřít okno mladé generaci, umožnit jí seznámit se s vlastními hudebními kořeny,“ uzavírá rozhovor Habib Koité.

Jeho koncerty patří mezi vyhledávané akce. Stále má po boku věrnou kapelu Bamada a upřednostňuje akustický zvuk s vévodícím balafonem Keletiqui Diabateho. Hravost a přirozenost se tu pojí s Koitého vynikající kytarou, do níž se vplétají také struny harfy ngnoni a samozřejmě zvuk nepostradatelného bubínku talking drum. Koité unikátním způsobem zužitkovává celou řadu malijských stylů, které koloruje rockem, funky, reggae a latinou.