Národní divadlo poprvé uvede barokní operu Rinaldo

Praha - Představení inspirované barokním divadlem s využitím některých jeho postupů, jako je například působivé osvětlení svíčkami, v koprodukci se třemi zahraničními scénami připravuje Národní divadlo. Premiéru barokní opery Georga Friedricha Händela Rinaldo naplánovalo na 4. a 6. dubna do Stavovského divadla. Inscenace vzniká v koprodukci Národního divadla a francouzských divadel Le Théâtre de Caen a L'Opéra de Rennes a lucemburské scény Le Grand Théâtre de Luxembourg.

Příběh křižáckého rytíře Rinalda a orientální kouzelnice Armidy, který je ztvárněním epizody z renesančního eposu Torquata Tassa Osvobozený Jeruzalém, připravují francouzští tvůrci v čele s režisérkou Louise Moatyovou a českým dirigentem Václavem Luksem; inscenátoři pro uvedení Rinalda angažovali jeho soubor Collegium 1704, který se na interpretaci staré hudby zaměřuje.

Händelova opera se věnuje té části Tassova eposu, která pojednává o vášnivém vzplanutí kouzelnice a královny Damašku Armidy k Rinaldovi. Armida unese Rinaldovi jeho snoubenku Almirenu, pro niž Rinaldo podstupuje nebezpečnou cestu za jejím vysvobozením. Na této cestě jej čeká mnoho nástrah, kouzel a především sama divoká a vášnivá Armida, která se do něj zamiluje.

Autoři inscenace se rozhodli do titulní role rytíře obsadit ženu - mezzosopranistku, namísto praxe z posledních let, kdy role psané původně pro kastráty zpívají kontratenoři. Podle nich barva hlasu kastráta byla naprosto odlišná od kontratenoristy, i když ti tyto role dnes zpívají; sám Händel dokonce prý žádnou z rolí nepsal pro kontratenor. Svěřit obě role válečníků ženským hlasům je podle inscenátorů bližší estetice barokní opery.

Rinaldo

měl premiéru v Londýně v roce 1711 a Händel jí zahájil svou úspěšnou kariéru v Anglii. Byť budou v pražském představení použity barokní inscenační postupy, nepůjde o repliku londýnské premiéry. Dnešní divadla už ani nemají náročný systém mechaniky, zdviží a propadel, které by původní divadelní výpravě odpovídaly.