Karlovarský festival navštíví Alan Rudolph

Praha - Jedním z prvních ohlášených hostů letošního mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech je americký nezávislý režisér a scenárista Alan Rudolph. Na přehlídce, která se uskuteční od 3. do 11. července, uvede pět svých snímků. Pořadatelé chystají do programu také japonské nezávislé filmy nebo oceňovaný snímek Alexeje Germana mladšího Papírový voják.

Rudolphovy expresionistické filmy se vyznačují nerealistickým nasvícením a potlačením kontextu. Náladu dotváří hudba Leonarda Cohena, Teddyho Pendergasta, Marianne Faithfullové, Alberty Hunterové a dalších skladatelů. Festivaloví fanoušci uvidí například jeho druhé dílo Pamatuj si mé jméno z roku 1978, které nikdy nevyšlo na videokazetě či DVD. Tato moderní verze klasického ženského melodramatu sleduje osudy ženy (Geraldine Chaplinová) propuštěné po 12 letech z vězení, která se vydá hledat svého bývalého manžela (Anthony Perkins).

Program karlovarského festivalu, ve kterém se objeví více než dvě stovky snímků, zahrne i tři japonské nezávislé filmy, včetně titulu Pod vlivem lásky. Natočil ho kontroverzní režisér a básník Sion Sono, který v předchozích letech zaujal karlovarskou porotu i publikum strhujícím portrétem generační vzpoury nazvaným Večeře u Noriko. Sonův zatím poslední film, čtyřhodinová extravagance Pod vlivem lásky, který zahajoval program sekce Forum letošního Berlinale a vysloužil si označení skandální, geniální či provokativní, patřil k vrcholům asijského výběru berlínského festivalu.
V rámci soutěžní sekce Na východ od Západu budou mít diváci jedinečnou příležitost zhlédnout ve světové premiéře pozoruhodný hraný debut ázerbájdžánského dokumentaristy a příležitostného herce Elçina Musaoglua 40. dveře. Velmi působivě v něm vypráví příběh čtrnáctiletého Rustama, který je po smrti otce rozhodnut převzít na sebe povinnosti hlavy rodiny.

Uveden bude i film jednoho z nejuznávanějších ruských režisérů mladé generace Alexeje Germana mladšího Papírový voják. Evokuje v něm atmosféru raných 60. let, kdy v Sovětském svazu vrcholila snaha o dobytí vesmíru. Vojenský lékař Daniel se snaží zodpovědět si otázku, zda je přípustné riskovat lidský život ve jménu nadvlády své vlasti ve vesmíru. V Benátkách byl tento film oceněn Stříbrným lvem a cenou za nejlepší kameru.