Argippo Znovuzrozený - kulisy a svíčky ve snové barokní mašinérii

Plzeň - Nastudování znovuobjevené opery Antonia Vivaldiho, pohled na scénu i zákulisí barokního divadla zachycuje dokument Argippo Znovuzrozený. Operu, která si v roce 1730 svou premiéru odbyla v Praze, objevil před rokem v archivu v Řezně hudebník Ondřej Macek. Typický barokní příběh o lásce, žárlivosti a pomstě se rozhodl nazkoušet se souborem barokní hudby Hofmusici. Vznik opery sledoval pět let režisér Dan Krameš, výsledný dokument bude dnes v premiéře uveden na Finále Plzeň.

Argippo napsal Vivaldi na zakázku pro Prahu, kde také měla opera ve 30. letech 18. století premiéru. Stejně jako mnoho Vivaldových děl se ale ztratila, což v té době nebylo nic neobvyklého. „Archivy vyhořely, ani muzikanti si zápisů sami nijak nepovažovali, takže jimi topili nebo si do nich balili slanečky. Z Vivaldiho operní tvorby se tak dochovalo jen padesát procent,“ vysvětlil Ondřej Macek, cembalista a dirigent.

Právě on partituru k Agrippu objevil koncem roku 2006 v knížecím soukromém archivu Thurn-Taxisů v bavorském Řezně. Libreta, známá z dobového tisku, byla sice uložena v pražské Národní knihovně, hudba se ale pokládala za ztracenou.

„Argippo je vstupem do říše snové barokní mašinérie, kterou málokdo z nás mohl vidět, a pro nás to bylo jako zjevení,“ uvedl Macek o práci na Vivaldiho opeře, „ocitli jsme se v něm díky kulisám a svíčkám. Barokní divadlo předznamenalo všechny současné efekty, rychlé výměny scén, propadla, pyrotechnické efekty. Vše to je naším pohledem překrásně naivní.“

Film o postupném zrodu opery se natáčel pět let v Benátkách, v Praze a Českém Krumlově.

A. Vivaldi: Argippo
Zdroj: ČT24/www.hofmusici.cz