Francouzi a Rakušané ovládli ceny v Cannes

Cannes – Porota 62. ročníku festivalu v Cannes v čele s Isabele Huppertovou přiřkla hlavní cenu – Zlatou palmu – filmu Das weisse Band (Bílá stuha). Režisérem snímku je Rakušan Michael Haneke, který si z Cannes odnesl mimo jiné v roce 2001 Velkou cenu poroty za snímek Pianistka, v němž hlavní roli hrála právě Huppertová. Letos toto ocenění získal francouzský režisér Jacques Audiard za film Un prophete (Prorok). Uděleny byly také ceny pro nejlepšího herce a herečku.

Nejlepší ženský výkon podle poroty podala Francouzka Charlotte Gainsbourgová ve snímku Antichrist dánského režiséra Larse von Triera, který publikum i kritiky šokoval názorným sexem a násilím.

Ocenění za nejlepší mužský herecký výkon si odnesl rakousko-německý herec Christoph Waltz, který ztvárnil jednu z rolí ve filmu Hanebný pancharti amerického režiséra Quentina Tarantina. V napínavém snímku, ve kterém se prolíná ohromující násilí s humorem a prvky spaghetti westernu, komando amerických židů v čele s Bradem Pittem terorizuje nacisty i samotného Adolfa Hitlera.

Nacismus je tématem také vítězného snímku Das weisse Band, i když v mnohem vážnější rovině. Černobílý snímek je temným dramatem, odehrávajícím se v malé německé protestantské vesnici v letech 1913 až 1914, v níž životy vesničanů otřásají série krutých a tajemných rituálních zločinů, z nichž jsou podezřelé i děti. Film věnující se tématu represivní výchovy a kolektivní viny získal v Cannes také cenu kritiků FIPRESCI.

Druhé hlavní ocenění, takzvanou Velkou cenu poroty, získal Un prophete (Prorok). Snímek Francouze Jacquese Audiarda pojednává o 19letém analfabetickém mladíkovi odsouzeném na šest let do vězení, kde musí využít veškerý svůj důmysl k tomu, aby přežil nebezpečnou válku mezi tamními gangy.

Tipy, které nevyšly

O Zlatou palmu soutěžilo v Cannes dvacet snímků. Největší očekávání byla zaměřena na Hanebné pancharty Quentina Tarantina a Rozervaná objetí Pedra Almodóvara. Sentimentálně-erotické melodrama, v němž si hlavní ženskou roli zahrála Almodóvarova oblíbená krajanka Penélope Cruzová, mělo vřelý ohlas. Na rozdíl od Tarantinova válečného snímku si ale žádnou cenu z Cannes neodveze.

Mezi tipy na Zlatou palmu zaznělo také jméno britského režiséra Kena Loache, který představil svůj snímek Looking for Eric, v němž bývalého fotbalistu Erika Cantona hraje skutečný Eric Canton. Loach získal nejvyšší festivalové ocenění před třemi lety za film Vítr v ječmeni. Naopak kriminální thriller Vengeance (Pomsta), v němž hrála jiná francouzská hvězda – rocková legenda Johnny Hallyday, vyvolal zklamání.

Bába a Zázrak přinesly ceny pro český film

Velký úspěch v Cannes zaznamenal český film. Snímek Bába Zuzany Špidlové získal jako první český film první cenu v sekci Cinéfondation, určené filmovým školám a mladým filmařům. Do užšího výběru vybrali porotci Špidlovou – jako režisérku českého hraného filmu vůbec poprvé v historii této sekce - spolu s dalšími sedmnácti tvůrci z téměř patnácti set studentských snímků z celého světa. Vítězství pro ni znamená příslib, že její příští film bude uveden na canneském festivalu.

Pro cenu do Cannes si dojela také dokumentaristka Helena Třeštíková, která zvítězila v konkurenci 345 evropských filmových projektů. Cenu Media European Talent převzala za pokračování dokumentu Zázrak, který dokumentaristka natočila jako svůj první profesionální snímek v roce 1974. Tehdy začala sledovat těhotnou mladou ženu přes porod až do šesti měsíců života jejího syna. Třeštíková chce pokračovat ve sledování života nyní už dospělého muže.

Festival zakončil románek Chanel a Stravinského

Festivalovou přehlídku dnes zakončil nesoutěžní snímek nizozemského režiséra Jana Kounena Coco Chanel & Igor Stravinsky, výpravný portrét údajného krátkého a bouřlivého románku mezi ruským skladatelem a francouzskou návrhářkou. Naopak pro zahájení organizátoři vybrali vůbec poprvé v historii festivalu animovaný film – trojrozměrný snímek Vzhůru do oblak od amerického studia Pixar.