Recenze: Krasavice vládnou v centru

V současnosti působí v centru Prahy tři velmi zajímavé galerijní subjekty, vedené krásnými mladými ženami. Kdyby byla Magda Juříková trochu světlejší, mohli bychom dokonce tvrdit krásnými mladými blondýnami. Zlatá husa, galerie z nich svým způsobem nejzajímavější je i galerií nejskrytější - víme sice, že je v Dlouhé třídě 12, víme, komu patří, víme, že ji odborně vede Magda Juříková, víme, že je to galerie sbírkotvorná, ba dokonce, což nebývá v Praze vždy pravidlem, že je vlastně místem prezentace sbírky jediného sběratele.

Lehce inkognito působí její prezentace během roku, vděčná jsou její vystoupení na souborných tematických výstavách, kdy ráda zapůjčuje špičková díla české moderny nebo dokonce kdy sama prezentuje autory své sbírky ve velkých, významných galeriích nebo muzeích po celé republice. Je to absurdní, Zlatá husa působí spíše kvalitou své většinou neviditelné sbírky a pomáhá svérázným způsobem zkvalitňovat prostor Starého města. I když, žel Bohu, hlavně pro zasvěcené.

Další krásná, křehká a kultivovaná blondýnka se jmenuje Monika Burian a její bytovou galerii Vernon v Holešovicích znají všichni zájemci o současné české mladé umění. Svoji mateřskou galerii cíleně profiluje, za pomoci mladých kurátorů, jako místo střetávání mladé české scény. Tomu, jak je vidět, zůstala věrná i ve svém novém výstavním prostoru, v Galerii Vernon City na Ovocném trhu 573, v prostorách, které ještě nedávno využíval partner galerie Metrostav.

Činnost příjemného výstavního prostoru zahájila výstavou No reply necessary!, na které vidíme díla dnes již populárních tvůrců z Čech (Daniel Hanzlík, Martin Kocourek, Lukáš Machalický, Darina Alster, Jan Pfeiffer a Robert Šalanda) i ze zahraničí (Florian Grond). Striktně současná tvorba a znalost nových medií či alespoň svoboda ve výběru druhů komunikace zdobí i tuto výstavu, pokračující ve Vernon-stylu. Výstavní síň dává naději, že obohatí přístupným způsobem dosud intelektuálně neprokrvenou část centra.

Olga Dvořáková je tou třetí elegantní dámou nového výstavního života na pražském Starém Městě. Paní Olgu známe z její velké předchozí galerie na Václavském náměstí, která se jmenovala Art Factory. Všichni byli po právu zvědavi, co se asi vyloupne na místě bývalé drogerie v Dlouhé třídě 5. Co našli, nikdo ani v nejbujnějších snech nečekal. Nový prostor galerie Dvorak/Sec má 800 m2 výstavní plochy a byl kompletně zrekonstruován renomovaným architektem Rudolfem Netíkem. Kromě dvou pater výstavních ploch má ještě speciální terasu, určenou pro venkovní sochy a speciální akce. Zajímavě a výhodně členité prostředí umožňuje nabídnout sérii v tomto případě pro Prahu až neuvěřitelně kvalitních autorů - startovně od superhvězd typu Jenny Holzer, Jeffa Koonse, Olivera Marsdena, Vika Munize či Juliana Opieho přes star domácí scény - Jiřího Davida, Davida Černého, Vladimíra Skrepla  či Štěpánky Šimlové po věčné hledače - Krištofa Kinteru, Ondřeje Brodyhho, Marka Kvetána, Josefa Bolfa a mnoho dalších.

Nechci analyzovat detaily - radost z takto pojaté galerie, která by směle obstála i ve vyhlášených galerijních čtvrtích Berlína, Paříže či Londýna zastírá vše ostatní. Lze si možno jen přát, aby takovýto rozmach galerie zvládla, byl by to jeden ze zajímavých ojedinělých magnetů na mapě Prahy. A kdyby utajená Zlatá Husa trochu změnila svoji filosofii a otevřela se divákům podobně jako protější super výstavní prostora, tak bude mít Staré Město konečně něco, co do moderního živého města patří. O paní Burian nemám strach, ta se svojí živostí a nápady zdobí Ovocný trh patřičně už nyní.

• Koons Jeff autor: Jovo, zdroj: JoVo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/895/89426.jpg