Operaci Dunaj by bylo lepší nechat až na polárkový dort

Praha - V Polsku se prý vypráví legenda o tanku s polskou posádkou, který se během srpnové okupace 1968 ztratil neznámo kam a tank ani vojáky už nikdy nikdo neviděl. Tento příběh inspiroval polského režiséra Jacka Glomba k celovečernímu filmovému debutu. Impulsem byl klukovský sen stát se vojákem a kyselé tváře, jež polský divadelník potkával v českých hospodách na místech, která polská armáda v roce 68 okupovala. Rozhodl se proto přispět humorem k lepšímu polsko-českému pochopení a natočil tragikomedii Operace Dunaj. Nebo přesněji: tragickou komedii.

Když do hospody, tak tankem

Vše začíná jedné srpnové noci poplachem v nejmenovaných polských kasárnách, při němž Glomb polskou armádu konce 60. let zpodobnil jako bandu fraškovitých figurek v béčkové parodii. Když se konečně všem zmateným vojákům podaří se sešikovat na buzerplace, vyslechnou rozkaz o mimořádné bojové Operaci Dunaj, kterou má polská armáda ochránit naivní Československo, „svou milovanou sestru“, před německými nekalými úmysly.  

Směr československé hranice vyrazí také Beruška, tank, který záslužně bojoval ve druhé světové válce a spíše než do boje patří někam na náměstí. Tam také o den později při průjezdu českou vesnicí téměř skončí, když jeho řidič neubrzdí zatáčku a zaparkuje hlavní v místní hospodě. Ke zděšení všech přítomných, kteří právě oslavují odchod pana přednosty Kulky (Rudolf Hrušínský) do penze.

Ukáže se - k neradosti všech - že tank je natolik rozbitý, že nezvaní hosté budou muset v hospodě zůstat, dokud ho neopraví. Potřebují ale, aby i jejich neplánovaní hostitelé přiložili k dílu své zlaté české ručičky. Jak tak jdou dny ve společné domácnosti, emoce chladnou, nedůvěra polevuje a česko-polské vztahy se začínají utužovat. Veterán Edek zjistí, že má s panem Kulkou společnou zálibu - holuby, Helenka svádí statného tankistu Romka, bojovnice proti okupantům Petra jihne ve společnosti hodného Jasiu a paní hostinská už Polákům k obědu místo utěrky obalené ve strouhance předkládá gulášek s domácími knedlíky.

Nedochucený eintopf

Až potud celkem slušný základ pro komedii, která by mohla být povedená, nebýt nesmyslného nabalování, odboček a úletů, které při veškeré snaze nezachrání těch pár vtipů (třeba foto aranžované po vzoru čtyř tankistů a psa) a nezakryjí ani výborní herci. Ti se v tom eintopfu spíš jen elegantně topí.

Glombovi se pro film podařilo získat současné úspěšné polské a české herce, včetně oblíbeného Hřebejkova komediálního tria Polívka-Dušek-Holubová, a jednu z rolí svěřil i Jiřímu Menzelovi, jenž zároveň usedl na židli režijního dozoru. Jeho vliv je znát v hrabalovských hospodských řečech o bizarních příhodách, které ovšem tentokrát nudí, naředěny nesmyslně zbytečným tlacháním.

Děj jako by se po přistání tanku v hospodě zaseknul na jednom místě, a místo aby se posouval dopředu, jen se vrství pátou přes devátou. „Ačkoli jsme točili komedii, chtěli jsme, aby náš příběh byl věrohodný,“ prohlásil Glomb, který se podílel i na scénáři. Své vlastní přání se mu ale nepodařilo vyplnit. Vedlejší příběh polských manželů-vojáků, kteří se vydají hledat ztracený tank, lze i přes trapnost skřípající mezi zuby skousnout. I závěr filmu, kdy dva česko-polské páry vyráží v tanku za svobodou směr Vídeň. Budiž.

Afektované umírání pana přednosty Kulky už ale vzbuzuje v divákovi zmatek a podezření, že v tomhle filmu něco nehraje. Před koncem tragikomedie, zavánějící parodií (bohužel i neúmyslnou), jako by si Glomb uvědomil, že dočista zapomněl na první část složeniny. Nastraží proto dramatickou situaci - srážku Menzela na kole se sovětským tankem -, kterou následně ještě přebije skutečnou tragédií - zastřelením hluchoněmé hospodské pomocnice ve chvíli, kdy na zahradě natahuje ruce po ztraceném holubovi. Aspoň že bez ratolesti v zobáčku.

Pelíškům sahá Operace Dunaj maximálně po lžičky

Glomb, který byl do svého filmového debutu především divadelním režisérem, si posteskl, že na natáčení mu vadil věčný spěch, zatímco při divadelní práci „je čas na proces, pouvažování, změnu koncepce“. Operace Dunaj je koneckonců původně také divadelní hra, i když se od filmového scénáře prý značně liší. Škoda, že Glomb čas na pouvažování neměl, výsledek by byl jistě šťastnější.

Jeho debutový snímek hereckým obsazením i dobovým zasazením svádí ke srovnávání s Hřebejkovými Pelíšky. Ze všeho nejvíc se ale bohužel podobá jen těm pověstným plastovým lžičkám. Filmaři z Polska zkrátka někde udělali chybu.

v kinech: od 23. 7.; scénář a režie: Jacek Glomb; kamera: Jacek Petrycki; hrají: Jiří Menzel, Eva Holubová, Maciej Stuhr, Jaroslav Dušek, Boleslav Polívka, Martha Issová, Jan Budař, Zbigniew Zamachowski.

Jiří Menzel tváří v tvář polským okupantům a Berušce
Jiří Menzel tváří v tvář polským okupantům a Berušce
Více fotek
  • Jiří Menzel tváří v tvář polským okupantům a Berušce zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1003/100269.jpg
  • Společnou vášní pana přednosty Kulky a veterána Edka je chov holubů… zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1003/100274.jpg
  • Romek se rozcvičuje před prací… zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1003/100270.jpg
  • Hledání ztraceného tanku jako manželská terapie (manželka je vpravo) zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1003/100272.jpg
  • Pan Kulka se rozhodl umřít… zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1003/100271.jpg
  • Na Vídeň! zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1003/100273.jpg