Obecní dům prožije James Bond Night

Praha - Letní hudební festival, který překračuje hranice žánrů, Prague Proms uvádí 29. července ve Smetanově síni Obecního domu hudební lahůdku pro příznivce filmové hudby James Bond Night. Hvězdnými hosty večera jsou britská zpěvačka Mary Carewe a dirigent Carl Davis. Carewe má na svém kontě řadu nahrávek kabaretní, filmové a muzikálové klasiky, ale podílela se i na desce skladeb soudobého autora Thomase Adèse, dirigent a skladatel Davis je nesmírně činný prakticky ve všech hudebních žánrech od orchestrální přes sólovou hudbu, balet, operu, divadlo a film, televizi a rozhlas.

O nezaměnitelný charakter hudby k bondovkám se zasloužil především John Barry, autor tématu 007 charakterizovaného žesti a perkusemi. Téma se poprvé objevilo ve filmu Srdečné pozdravy z Ruska v roce 1963 a od té doby je zařazováno do akčních scén v pokračování Bondových dobrodružství. John Barry zanechal v bondovské hudbě asi nejvýraznější stopu: zkomponoval jedenáct soundtracků. Na programu koncertu v Obecním domě jsou ukázky z filmů Goldfinger (1964), Žiješ jenom dvakrát (1967), V tajné službě Jejího Veličenstva (1969), Diamanty jsou věčné (1971), Muž se zlatou zbraní (1974), Moonraker (1979) a Dech života (1987). Chybět nebude ani ukázka z filmu Casino Royal z roku 1967, který se neřadí do oficiální bondovské série a k němuž složil hudbu Burt Bacharach.

„Ty písně jsou od samého začátku skvělé a Mary Carewe je velice univerzální zpěvačka. Práce na tomto projektu byla velice zábavná. Pokud koncertuji po světě, myslím si, že je tu prostor pro všechny druhy hudby, baví mě všechny žánry, ale Bond mne skutečně zaujal - také z toho důvodu, že bondovky jsou hodně populární po celém světě od Rakouska po Kuala Lumpur. My ty originály posouváme trochu jinam, transponujeme je do symfonického zvuku,“ přiblížil autorské pojetí filmové hudby dirigent Carl Davis.

„Já se velice snažím inspirovat originálem, protože si myslím, že posluchači za tím vždy slyší původní interpretku. Ale zároveň dbám na to, aby to nebylo jen pouhé karaoke, takže se také snažím, aby to znělo jako od Mary Carewe. Je to skutečně velká zábava, stojíte před velkým symfonickým orchestrem a celým sálem zní Goldfinger nebo jiné písně. Je to skvělé,“ uvedla zpěvačka Mary Carewe v rozhovoru pro pořad Události v kultuře ČT24.

„Já jsem původně kabaretní zpěvačka, moje rodina je zase orientovaná na klasickou hudbu. Nyní si myslím, že jsem nalezla své přesné místo, když mám možnost zpívat filmovou hudbu a další různorodé věci. Mohu dělat úplně vše a to je pro mě skvělé. Nebudu nikdy sice zpívat Bacha nebo něco podobného, ale zpívám soudobou vážnou hudbu, kdy musíte mít i určitou hereckou zdatnost,“ doplnila zpěvačka.

Z historie hudby k Jamesu Bondovi

Montymu Normanovi vděčí příznivci elegantního agenta za oficiální téma Jamese Bonda, jež poprvé zaznělo v Dr. No (1962) a stalo se klasikou filmové hudby. Některé písně z filmů bondovské série dosáhly nesmírné popularity, stalo se tak v případě Žít a nechat zemřít a stejnojmenné písně Paula a Lindy McCartneyových (1973). Ta se vyšplhala na druhé místo v americkém žebříčku singlů a stala se první bondovskou písní nominovanou na Oscara. Také píseň z filmu Přísně tajné! (For Your Eyes Only), pod níž je podepsán Bill Conti, se v roce 1981 v podání Sheeny Eastonové o zlatou sošku ucházela. Podobným parádním číslem je GoldenEye Erika Serry, v originále zpívané Tinou Turner.

Nejplodnějším skladatelem novodobých bondovských partitur je David Arnold, autor hudby k snímkům Zítřek nikdy neumírá, Jeden svět nestačí, Dnes neumírej, Quantum of Solace a Casino Royale z roku 2006. Lyrická píseň Nobody Does it Better Marvina Hamlische doprovází úvodní titulky filmu Agent, který mě miloval (1977), výrazně dramatičtější je Licence To Kill (1989), kde je časový odstup znát i v instrumentaci a výsledném zvuku.


Mary Carewe

Všestranný talent britské zpěvačky Mary Carewe sahá od muzikálu a kabaretu po avantgardní repertoár dneška. Se stejnou muzikalitou a stylem zpívá písně z bondovek, songy broadwayských divadel nebo soudobou hudbu. Spolupracuje s dirigenty, jako jsou Carl Davis, Kurt Masur, Sir Simon Rattle nebo John Rutter a pravidelně bývá hostem u předních symfonických těles.

Carl Davis

Nejznámější je zřejmě jeho hudba k filmům Duha, Francouzova milenka nebo Pýcha a předsudek. Davis také například rekonstruoval hudební doprovod Charlieho Chaplina k filmům Světla velkoměsta a Zlatá horečka a pro dalších dvanáct Chaplinových snímků napsal partitury vlastní. Paralelní dirigentská kariéra zavedla Carla Davise například k Royal Liverpool Orchestra, s nímž nastudoval „Liverpoolské oratorium“ - kompozici Paula McCartneyho (kterou Davis rovněž instrumentoval).

Carl Davis
Carl Davis
Více fotek
  • Carl Davis autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1016/101536.jpg
  • Mary Carewe autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1016/101535.jpg