Architekti navrhnou novou Novou scénu. Zůstane ale při starém

Praha - Ideovou architektonickou soutěž o novou podobu fasády Nové scény Národního divadla vyhlásila dnes v Praze firma, která vyrábí mimo jiné stavební materiály. Budova z 80. let je sice z architektonického pohledu kontroverzní, podle ředitele ND Ondřeje Černého se ale v současné době nepočítá s tím, že by se její plášť měnil. Vyhlašovatel si mohl stejně tak zvolit třeba Pražský hrad, dodal. Soutěž má především přinést impulsy a nápady a přispět k diskusi o budově Nové scény.

„Věřím, že architekti budou kreativní, že přijdou s něčím neobyčejným,“ doufá zástupce organizátora soutěže Włodzimierz Soboń. Od roku 1983, kdy byla budova Nové scény dokončena, vyvolávala debaty, zda jde o architektonický skvost, nebo spíš o nejošlivější pražskou stavbu. Časem si ale na moderní přílepek zlaté kapličky Pražané přivykli. „Dnes už se na ní dívám jinak než tehdy,“ přiznal architekt Zdeněk Lukeš. „Určité nešvary se tu projevují dál, ale na mysli mám spíš záležitost provozní než vzhledové,“ dodal ale.

„Nebudeme podle těchto návrhů fasádu Nové scény upravovat. Jsme spokojeni s našimi skleněnými obrazovakami, “ zdůraznil Černý, že soutěž nemá nic společného s jakoukoli realizací. I po diskusích se současnými architekty prý chce, aby budova Nové scény s typickou skleněnou fasádou zůstala „zakotvena v čase, ve kterém vznikla“.

Budovu Nové scény si vyhlašovatel soutěže vybral jen jako prostředek, mohl si stejně zvolit třeba Pražský hrad či historickou budovu ND, doplnil Černý - v případě Hradu je také velmi málo pravděpodobné, že by se měla měnit podoba jeho budov (právě Pražského hradu se týkala obdobná soutěž, kterou nedávno uspořádali studenti Vysoké školy uměleckoprůmyslové. Soutěžící navrhli několik bizarních plánů; soutěž chtěla upozornit na současnou situaci s architekturou i památkovou péčí v Česku: na relativní moc bohatých developerů, ale i na „nedotknutelnost“ pražského panoramatu).

Soutěž je otevřená, mohou se jí zúčastnit architekti a studenti architektonicky zaměřených škol z celé České republiky, bez ohledu na věk nebo zaměření. Zaslané práce bude vyhodnocovat mezinárodní porota ve složení Ondřej Černý, Robert Erlac (BRT Architekten), Michal Froněk (Olgoj Chorchoj), Zdeněk Lukeš (historik architektury), Jean-Christophe Masnada (ateliér King Kong), Włodzimierz Soboń (DuPont Building Innovations). Uzávěrka je 15. ledna 2010, na jaře bude ze soutěžních prací připravena výstava na piazzettě ND. Podle vyhlašovatele soutěže její podmínky schválila Česká komora architektů. Podmínky ideové soutěže, při níž architekti musí použít materiály vyráběné vyhlašovatelem, lze najít na stránkách www.dupont.cz.

Nová scéna v posledních letech patřila představením Laterny magiky, která fungovala jako samostatná organizace zřizovaná ministerstvem kultury. Od začátku příštího roku se Laterna magika vrátí pod správu Národního divadla. Nová scéna se tak stane jeho třetí scénou; tak také v 80. letech vznikla, jako experimentální scéna tohoto divadla. O jeviště Nové scény se má jednou třetinou dělit Laterna magika, třetinou umělecké soubory ND a zbytek bude fungovat jako „otevřená stagiona“, která by mohla přinést do rozpočtu ND i peníze za komerční pronájmy. Důvodem převodu zpět pod ND, kde již dříve Laterna magika působila, je především její hospodářská situace.

Problémem využívání budovy postavené podle návrhu Karla Pragera je špatná akustika sálu. ND má připravenou projektovou dokumentaci, která by měla tento problém vyřešit, a podle Černého jedná s ministerstvem kultury o financích. Lepší akustika by umožnila, aby do Nové scény vstoupila opera.