Baselitzovy figury visí v Rudolfinu vzhůru nohama

Praha - Malby jednoho z nejvýznamnějších německých výtvarníků Georga Baselitze představuje pražská Galerie Rudolfinum. Jde o vůbec první samostatnou výstavu tohoto všestranného umělce a experimentátora v Česku. Pražská expozice bude k vidění do 6. prosince, v říjnu na ni naváže přehlídka dalších Baselitzových děl v Obrazárně starých mistrů v Drážďanech.

Expozice představuje retrospektivní průřez Baselitzovou malířskou tvorbou. Zachycuje její jednotlivé fáze a výtvarníkův styl, který je od začátku šedesátých let charakteristický provokativním výběrem námětů. Většina děl pochází ze soukromých sbírek a řada z nich nebyla několik desítek let vystavena.

Věrný figuře

Baselitz navazuje na německou figurální a tematickou malbu, tvoří spontánně a bez zásad tradiční kompozice. „Je to špičkový představitel toho nejlepšího ze současné německé malby. Jestliže mluvíme o Baselitzovi, máme na mysli především jeho neoexpresivní projev, způsob malby, který navazuje na vlastní německé tradice modernismu. Čili něco, co se počátkem šedesátých let zdálo téměř nemožné,“ upozorňuje ředitel Galerie Rudolfinum Petr Nedoma. Baselitz ovlivnil také řadu českých umělců.

…postavené na hlavu

Výstava představuje téměř 60 velkoformátových maleb, jejichž motivy jsou zobrazeny vzhůru nohama. Umělec tak tvoří od roku 1969. Obraz maluje stejně, jak visí v galerii, dílo tedy není jen klasickým obrazem otočeným vzhůru nohama. Touto metodou podle autora výstavy znejisťuje divákovo vidění, znejisťuje také ideu perspektivně budovaného obrazového prostoru.

„Vždycky mi bylo nepříjemné, že se příliš spojuje obraz s tím, co je zobrazováno. Svět a zobrazení světa jsou dvě věci, které spolu nesouvisejí,“ vysvětluje Baselitz. Obraz je tradičně definován tím, co je nahoře, dole, napravo, nalevo, je to doktrina, kterou nikdo nikdy nezpochybnil. „Já jsem všechno postavil na hlavu. Umělecká veřejnost to měla za vtip, mě to osvobodilo,“ dodává. Podle Nedomy jsou obrazy postavené hlavou dolů způsobem, jak ověřit kvalitu malby. "Pokud i potom obraz takzvaně funguje, dá se říct, že se skutečně jedná o mistrovské malířské dílo," říká.

Rebelství s příčinou

Součástí Baselitzovy tvorby nejsou jen malby. Podstatnou část tvoří sochařské práce, kresby a grafiky. Celým svým dílem Baselitz dokazuje, že je vždy možné najít nové cesty a způsoby malby, a to i navzdory tomu, že je tento umělecký žánr často prohlašován za vyčerpaný.„ Hodně jsem přemýšlel o tom, zda má cenu hledat nové cesty, zda být stále rebelem. Dnes vím, že to všechno mělo smysl,“ říká dnes jednasedmdesátiletý autor.