České muzeum výtvarných umění se mění na středočeskou galerii

Praha - České muzeum výtvarných umění (ČMVU) se definitivně mění na Galerii Středočeského kraje (GASK). Galerie v současné době dokončuje rozsáhlou rekonstrukci svého nového sídla v Kutné Hoře a začíná opravovat objekty, v nichž ČMVU sídlilo léta v Husově ulici v Praze. Podle pověřeného ředitele galerie Jana Třeštíka by instituce, od počátku zřizovaná Středočeským krajem, měla mít na kraji nezávislý program nadregionálního významu.

Nad Husovou ulicí stále otazníky

Bývalá jezuitská kolej v Kutné Hoře, kde bude mimo jiné poprvé v historii instituce prezentován její bohatý sbírkový fond, by se měla podle Jana Třeštíka otevřít 8. května příštího roku. Prostory v Husově ulici, jejichž výstavní plocha se po rekonstrukci zdvojnásobí, budou nadále sloužit galerii, ale prý formou podobnou kulturním zastoupením některých zemí v Česku, například Francouzskému institutu.

Pověřen řízením instituce je Jan Třeštík už půl roku - od doby, kdy tehdy nový hejtman David Rath (ČSSD) odvolal ředitele ČMVU Ivana Neumanna. Zaměstnancům ČMVU se nelíbil tehdejší záměr kraje přesunout veškeré aktivity muzea do Kutné Hory a z prostor v Praze vybudovat informační centrum kraje a místo pro prezentaci děl pouze středočeských umělců. Tento záměr je podle Třeštíka minulostí. Více o kauze zde.

Ředitel věří v program bez zásahů kraje

To, že by kraj do budoucna chtěl program galerie ovlivňovat, Třeštík nepřipouští. „Současné vedení kraje nesouvisí s dlouhodobým programem galerie. Snažili jsme se, aby program GASK nebyl spojen ani s osobou hejtmana Ratha, ani s ČSSD,“ uvedl. Jistým důkazem jeho slov podle něj je to, že galerie v létě uspořádala nezávislý festival hudby, výtvarného umění a divadla, který kraj podpořil finančně i svou záštitou.

0Třeštík věří, že zřizovatel nemá důvod zasahovat do chodu své kulturní instituce, pokud ta splňuje tři parametry: má dobrou návštěvnost, kredit u odborné veřejnosti a program, který ji dělá výlučným. Ne vždy však tato v českém prostředí podle odborníků platí. Jako příklad uvádějí loňské odvolání ředitele Galerie Klatovy/Klenová Marcela Fišera zřizované Plzeňským krajem či pokus nového ředitele České filharmonie Vladimíra Darjanina o odvolání ředitele Galerie Rudolfinum Petra Nedomy. Zatímco druhého zmíněného šéfa zatím zachránila velká kritika uvažovaného kroku z řad odborné veřejnosti, Fišerovi nepomohlo ani to.