Každý čtvrtek se Petr Lébl vrací do Divadla Na zábradlí

Praha – Režijní práce Petra Lébla je pevně spojena s Divadlem Na zábradlí. Právě tam bude uvedena filmová retrospektiva jednoho z nejlepších českých divadelních režisérů, která měla velký ohlas jako festivalová sekce letošního Fresh Film Festu. Přehlídka záznamu inscenací z Divadla Na zábradlí a dalších pořadů, které Lébl v 90. letech natočil pro Českou televizi, začíná 8. října a promítat se bude každý čtvrtek až do konce roku.

„Stojí za to poukázat na Petra Lébla jako na filmaře. Každé z jeho individuálních televizních děl, ať už se jednalo o debatní televizní pořad, o televizní záznam divadelního představení, o reportáž, portrét, či recitační pořad, dalece přesáhlo svůj formát. Petr Lébl dokázal vstoupit do živého dialogu s formou, jíž naplňoval, a vést tento dialog zároveň obrazoborecky i obrodně,“ říká dramaturg přehlídky Fresh Film FestuJakub Felcman.

Pro Českou televizi natočil Petr Lébl nejenom své nejúspěšnější divadelní inscenace, ale režíroval diskusní pořady a dokumentární filmy. „'Šlo o Studio Kroměříž, což byl diskusní mystifikační cyklus, který Lébl vymyslel, a pak řadu pořadů, v nichž sám hrál, ať už televizní inscenace, nebo filmy, a publicistické a dokumentární pořady, které sám režíroval,“ doplnil šéfdramaturg ČT Ondřej Šrámek.

Promítat se bude v Divadle Na zábradlí, v prostoru Eliadovy knihovny. Program začne uvedením jednoho díla Sudia Kroměříž a pokračovat bude některou z Léblových inscenací. Přehlídku dnes zahájí Naši naši furianti.

  • 08. 10. - Naši Naši Furianti
  • 15. 10. - Strážce kouzel, Jak sladké je tvoje žvanění
  • 22. 10. - Revizor
  • 29. 10. - Studio Kroměříž hledá svou tvář, Sprayem po zdech

1

  • 05. 11. - Fernando Krapp mi napsal dopis
  • 12. 11. - Léčba neklidem - Divadlo Čmukaři z Modřišic / Listopadová noc
  • 19. 11. - Racek
  • (26. 11. se nehraje, premiéra Divadla Na zábradlí)
  • 03. 12. – Ivanov

Vstup na představení je symbolických 30 Kč.

„Petr samozřejmě věděl, že divadelní inscenace jako taková je pro televizní obrazovku nepřenosná, že suchý záznam jenom není dobrý, a dokonce by mohl inscenaci mnohdy spíš uškodit, takže se na natáčení velmi připravoval. Trvalo vždycky několik dní a Petr se snažil se natočit spíš televizní inscenaci než záznam divadelního představení,“ vzpomíná Ivana Slámová, která počínaje Kabaretem spolupracovala s Petrem Léblem na všech jeho inscenacích.

Deset let jako rok

Petr Lébl, jenž vyhrál nedávnou anketu časopisu Reflex jako Divadelní osobnost dvaceti let sovobdy, patřil k největším fenoménům českého divadla 90. let. Jeho inscenace rozdělily divadelníky do dvou táborů – nadšených obdivovatelů a zarytých odpůrců. Předmětem sporu byla Léblova záliba v nečekaných kontrastech, mystifikace a také velmi odvážná fantazie.

V Divadle Na zábradlí stihl Petr Lébl připravit třináct inscenací, za Racka a Ivanova dostal Cenu Alfréda Radoka. Čtrnácté představení s názvem To bude biják už nedokončil, v zákulisí divadla před deseti lety v nedožitých 34 letech spáchal sebevraždu. „Máme pocit, že se to stalo před rokem,“ říká současná ředitelka divadla Doubravka Svobodová, „většina lidí, kteří Na zábradlí pracují, jsou spolupracovníci Petra Lébla a vlastně tady s námi pořád je. Divadlu Na zábradlí věnoval vše, co v sobě měl.“


PETR LÉBL BYL MAXIMALISTA
Rozhovor s dramaturgyní Ivanou Slámovou

V čem podle vás spočívala výjimečnost Petra Lébla jako režiséra?

Mě Petr nesmírně bavil, protože měl úžasnou asociační linku a navíc byl maximalista, takže když si něco usmyslel, tak to potom skutečně dokončil. I když to bývá na divadle velký zádrhel, protože člověk má mnoho představ, jak by mělo něco vypadat, ale potom přijde cesta realizace, cesta mnoha kompromisů a mnohdy z toho nevyjde nic. Petrovi mnozí kritici vyčítali, že se nedokázal žádného nápadu vzdát, já jsem se tomu vždycky musela smát, protože Petr měl nápadů ještě asi tak tisíckrát víc, než kolik v té inscenaci zůstalo.

Jak probíhaly zkoušky. Bylo to hodně náročné?

Bylo, ale já na ně vzpomínám hrozně ráda, protože Petr pracoval, byl připravený a čas maximálně využíval. Pokud do zkoušky nevstopily jeho psychické problémy, což se někdy stávalo, tak nepustil jedinou minutu.

Je pravda, že vám sebevraždou vyhrožoval mnohokrát?

Mně osobně nikdy ne, ale často jsme se o těchto myšlenkách bavili. Věděla jsem o jeho depresích, ale také jsem věděla, že ani já, ani sebelepší přítel mu není schopen pomoci, že je to otázka odborného vedení.

(celý rozhovor - viz video)