Takové domácí jódlování

Praha – Živou a kreativní hudbu, která zní místy jako klezmer, místy jako fragmenty z Franka Zappy, a místy dokonce jako zenová meditace, slibuje dnešní koncert z přehlídky Struny podzimu - Heimatklänge neboli Zvuky domova. Trojice švýcarských hudebníků – Erika Stuckyová, Noldi Alder a Christian Zehnder – kombinují tradiční alpský zpěv, jódlování, s vlastními experimentálními technikami.

Zdroj: www.erikastucky.cz Autor: Felix Streuli

Výsledkem není muzeální ukázka alpského jódlování v krojích, každý z trojice do lidového muzikantství přináší poznatky z jiných hudebních světů. Společné vystoupení na Strunách podzimu je jejich koncertní premiérou. Poprvé se sešli v dokumentárním filmu švýcarského režiséra Stefana Schwieterta Heimatklänge neboli Zvuky domova, který dal také název jejich společnému vystoupení.

Erika Stuckyová se narodila v San Francisku švýcarským rodičům. „Poznamenalo mě kovbojské jódlování, ke kterému se pak přimísilo rychlé švýcarské, zabarvené smutnějšími, archaickými tóny, téměř bluesovými,“ popisuje svoji cestu k tradičnímu alpskému zpěvu jediná žena v triu.

Noldi Alder pochází ze slavné dynastie lidových alpských hudebníků a v dětství procestoval s rodinnou taneční lidovou kapelou Alder Bueube celý svět. Nejmladší z trojice hudebníků Christian Zehnder se dlouhodobě věnuje nonverbálním formám modulace lidského hlasu a technikám alikvótního zpěvu. „Jódlování pro mě souviselo s touhou najít zapadlé tradice, s nimiž jsem se prostě cítil víc doma,“ říká.

Heimatklänge (Zvuky domova) – České muzeum hudby, 19:30. Poslední vstupenky budou v prodeji hodinu před začátkem koncertu.

Netradičním vystoupením letošní festival Struny podzimu zdaleka nekončí – hudební zážitky chystá až do 20. listopadu. V Praze vystoupí ještě mimo jiné slavný britský herec Michael York na společném koncertu s mladým českým pianistou Liborem Nováčkem, jazzová královna Cassandra Wilson či mladý český jazzový talent Ondřej Pivec. V programu nechybí ani originální projekty jako 415 versus 442!, který nabízí konfrontaci tzv. „autentické“ a „moderní“ interpretace hudby.