Jaromír 99 o Nebelovi: Ten chlap má štěstí a my s ním

Praha – „Velmi temný, ale velmi dobrý,“ zhodnotil film Alois Nebel herec James Franco, který byl nečekaným divákem světové premiéry režijního debutu Tomáše Luňáka na festivalu v Benátkách. Film o nádražním výpravčím ze stanice Bílý Potok v Jeseníkách natočil podle stejnojmenného komiksové příběhu výtvarníka Jaromíra Švejdíka a spisovatele Jaroslava Rudiše, které kromě Nebela spojuje mimo jiné i láska k hudbě a historii Sudet.

„S Aloisem jsme projeli už kus světa, říkal jsem si, to není možný, jaký ten chlap má štěstí a my s ním,“ svěřil se Švejdík, který tvoří pod pseudonymem Jaromír 99. Samotářský Alois Nebel se po festivalech v Benátkách a Torontu ale brzy představí i českým divákům. Do kin vstoupí 29. září, o devět dní dříve jej čeká slavnostní předpremiéra v kině Pohoda v Jeseníku, které vyhrálo v anketě o místo prvního tuzemského uvedení. „Jsem rád, že se Nebel vrátí domů,“ poznamenal Švejdík.

Film i komiksová trilogie (Bílý potok, Hlavní nádraží, Zlaté hory) se totiž odehrává právě v historií poznamenané krajině Jeseníků v druhé polovině přelomového roku 1989. Nebel se ale ve svých vzpomínkách a „přeludech“ vrací zpět do roku 1945, kdy byl svědkem odsunu sudetských Němců.

„Alois byl Rudišův strejda, který ho inspiroval, a Nebel znamená mlha, ta k Jeseníkám patří,“ prozradil Švejdík o vzniku jména hlavního hrdiny. Ve filmu ho ztvárnil Miroslav Krobot, spolu s ním se na plátně objeví – v animované podobě – také například Karel Roden, Tereza Voříšková či Alois Švehlík.

První zmínka o možnosti převedení oblíbeného komiksu na filmové plátno padla před zhruba pěti lety. Původně ale mělo jít o klasický animovaný film. Nakonec se autoři rozhodli pro náročnější rotoskopii, tedy překreslování jednotlivých filmových políček.

„Dostával jsem obrazy, taková vystřižená okénka ze scén, a musel jsem je transformovat do komiksu. Ten pak sloužil animátorům, kteří podle něho kreslili figury,“ nastínil svou úlohu při vzniku filmu Švejdík. Zároveň se také se svou kapelou Priessnitz postaral o hudební doprovod. „Scénickou hudbu natočil kytarista Petr Kružík. Já jsem psal písničky, které už byly předtím rozdělané, ale texty jsem dodělával, až když se točil film,“ upřesnil.

Na nahrávce písní spolupracoval například s Václavem Neckářem nebo Marií Rottrovou. „Protože ten film je jaksi vychýlený, trochu mimo realitu, trochu sen, trochu halucinace, tak jsme nechtěli používat od těchto interpretů písničky, které všichni znají z éteru. Chtěli jsme sice, aby jejich hlasy dolaďovaly dobu, rok 89, ale aby se písně hodily k filmu. Protože kdyby v něm byl nějaký hit, který všichni znají, tak se příběh vrátí do reality a ztratí atmosféru,“ vysvětlil.

Před půlnocí (zdroj: ČT24)

Soundtrack k Nebelovi bude pokřtěn 23. září v pražském divadle Archa, kromě toho plánují Priessnitz i koncerty spojené s projekcemi Luňákova filmu. Kromě českých kin bude promítán v koprodukčních zemích (na vzniku filmu se podílela i ČT), tedy Slovensku a Německu, v jednání je i Polsko. Zájem prý také projevil francouzský distributor.

Švejdík už s Rudišem pracují na dalším komiksu, opět v něm zavítají do Jeseníků, ale také do Berlína 30. let minulého století. „V pravém Bílém Potoce v Jeseníkách je starý zámeček,  místní mu říkají Kozí hrádek, a tam žil ve své době slavný herec, básník a výtvarník Rudolf Rittner. Zažil velkou slávu v Německu ve 30. letech a ještě předtím v němém filmu a v Národním divadle. Nám přijde jako fascinující postava, protože se v největší slávě vrátil do svého rodného kraje a zbudoval si tam právě tenhle zámeček,“ prozradil něco o jejich novém hrdinovi Švejdík. Komiks je zatím ve fázi příprav, oba autoři se probírají materiály v jesenickém archivu.

Vydáno pod