Spící krasavice jako drama o vyvraždění Romanovců

Praha - Nadčasový divácký potenciál - spojení dramatického příběhu založeného na skutečných událostech, klasické baletní techniky a hudby P. I. Čajkovského - má nastudování baletu Spící krasavice ve Státní opeře Praha. Maďarský choreograf Youri Vàmos ve své verzi s podtitulem Poslední dcera cara vypráví příběh ruské carské rodiny, vyvražděné v roce 1918 bolševiky, a Anny Andersonové, která sama sebe považovala za přeživší dceru Anastasii. Premiéru připravila Státní opera na sobotní večer.

„Když se choreograf nebo režisér ujme díla, může jej inscenovat jako v muzeu, nebo se snažit pozvednout hudbu z orchestřiště na pódium. A ta hudba je dokonalá,“ vysvětluje svůj přístup světově uznávaný choreograf a režisér Youri Vàmos, považovaný za nejlepšího choreografického vypravěče příběhů současnosti. Připomíná, že i inscenace ve Státní opeře je založena na představivosti diváka a slibuje podívanou plnou klasického tance.

Spící krasavice v choreografii Maria Petipy na hudbu P. I. Čajkovského měla světovou premiéru roku 1890 a dílo je považováno za vrchol dějových baletů epochy carského Ruska. Na premiéře byl přítomen i car Mikuláš II. „Viděl jsem tam paralely, nechal jsem je působit,“ říká Vàmos.

Mravní příběh podle Vàmose

Vàmos společně s jevištním výtvarníkem Michaelem Scottem zachycují život a zánik poslední carské rodiny. Spojují obrazy dvorského baletu s osobností Anny Andersonové, která dlouhá léta žila v utkvělých představách, že je poslední carskou dcerou. Vàmos do své koncepce včlenil slavné úseky choreografie Maria Petipy, například Adagio růží. Scény u dvora se ve vzpomínkách Anny Andersonové-Anastasie stávají vidinami nevinného dětství v lesku carského majestátu a zároveň reminiscencemi na klasický ruský balet.

V titulní roli Anastasie se divákům představí Andrea Kramešová, členka Švédského královského baletu a stálý host Státní opery, v alternaci se sólistkou Státní opery Rebeccou Kingovou. Další stálý host pražské opery a člen Švédského královského baletu Filip Veverka zatančí v roli Neznámého.

Kramešová se s Vàmosovou verzí baletu setkala už v Německé opeře na Rýně, tehdy ještě ne s titulní rolí. Nyní si ji choreograf jako Anastasii vybral. „Spící krasavice mě provází už od školy, kdy jsem ji tančila jako absolventské představení. Líbí se mi klasická petipovská verze, ale originální úprava Youriho Vàmose je mi ještě bližší. Fascinuje mě příběh carské rodiny Romanovových i způsob, jímž choreograf svou inscenaci uchopil,“ říká absolventka pražské Taneční konzervatoře. Postava Anastasie je podle ní technickou náročností srovnatelná třeba s Odettou/Odilií v Labutím jezeře (Kramešová v této dvojroli na jevišti Státní opery vystupuje), náročné je také vyjádření složitých emocí. „Je to pro mě velká výzva a moc se na ni těším,“ říká.

Vàmos uvedl svoji verzi Spící krasavice poprvé v roce 1992 v Basileji. Spolupráci se Státní operou si pochvaluje, vyzdvihuje zázemí divadla i tvrdou práci souboru, vzniklého teprve před sedmi lety. „Dílo je velice obtížné a nádherné, práce nás posunula,“ říká umělecký šéf baletního souboru Pavel Ďumbala. V Praze bude v dubnu uveden další Vàmosův balet - Othello v nastudování Národního divadla v Praze (již několik sezon mohou diváci v Národním divadle zhlédnout také jeho Vánoční příběh).

  • Spící krasavice - poslední dcera cara zdroj: © Státní opera Praha http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1379/137808.jpg
  • Carská rodina autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1379/137878.jpg
  • Andrea Kramešová autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1379/137879.jpg
  • Spící krasavice - poslední dcera cara zdroj: © Státní opera Praha http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1379/137810.jpg