Daria Klimentová a přátelé: Dva večery s baletem, který čaruje

Praha - Pro primabalerínu Anglického národního baletu Dariu Klimentovou (38) bylo pražské Národní divadlo metou během studia na pražské Taneční konzervatoři. Brzy po absolvování školy zde jako devatenáctiletá získala sólovou smlouvu a na české první scéně působila tři roky. Oslavit 20 let, během nichž v angažmá v Jihoafrické republice, ve Skotském baletu a od roku 1996 v Anglickém národním baletu odtancovala tisíc představení, se minulý týden vrátila právě do Prahy. Přizvala si k tomu své přátele, vesměs první sólisty z celého světa, a české publikum mělo během dvou galavečerů možnost zhlédnout skutečně nejvyšší patro baletního mistrovství.

Galavečer zahájil krátký dokumentární snímek Martina Kubaly z České televize. Desetimimutový film, který Klimentovou představil jako jednu z nejlepších světových tanečnic současnosti, fotografku, matku devítileté Sabiny a také organizátorku vyhlášených letních tanečních kurzů v Praze, vycházel převážně z dokumentu Daria Klimentová - život na špičkách (2008). Přibyly záběry z baletu Manon - Klimentová o roli v tomto baletu (v choreografii K. MacMillana) hovořila předem jako o vysněné roli a její ztvárnění ve dvojici s Friedemannem Vogelem je přirovnáváno k legendární dvojici Nurejev-Fonteynová. Německý tanečník, Klimentové nejoblíbenější taneční partner, bohužel v Praze oproti plánu nevystoupil.

Po úvodním slovu Marka Ebena, v jehož pořadu Na plovárně byla Klimentová hostem v roce 2007, se hlavní hvězda večera představila v choreografii vytvořené speciálně pro pražské galavečery od Christophera Hampsona TBA. Primabalerína se poté na scéně objevila ještě třikrát (Čajkovskij - Pas de deux s tanečníkem Kubánského národního baletu Y. Carreňem, Manon s kolegou z Anglického národního baletu E. Berlangem a Moszkowski Walz s T. Salymosem z Národního baletu Budapešť); zejména ve druhých dvou číslech předvedla společně se svými partnery dokonalé „vítězství nad hmotou“ - tanec, v němž je technická brilantnost skrytá pod výrazem, ladností a zářivou radostí z tance.

Hned druhé číslo večera, pas de deux z baletu Don Quijote, v provedení velmi mladých tanečníků Natalii Dormachevové z Kyjevského národního baletu a Daniila Simkina z Amerického národního baletu ukázalo, že Klimentová si pozvala tanečníky, kteří dokáží i notoricky známým variacím dát nový rozměr vynikajícím technickým provedením. Dalším takovým příkladem bylo vystoupení sólistů Anglického národního baletu Eriny Takahašiové a Vadima Muntagirova v pas de deux z Giselle nebo z Korzára (ch. M. Petipa).

Přes Klimentové zálibu v klasických kusech byly na programu večera i moderní choreografie, Herman Cornejo z Amerického národního baletu například vystoupil v choreografii Australanky Natalie Weirové Within You Without You na hudbu George Harrisona, věnované právě členu slavné kapely Beatles, neoklasiku zastupovaly vedle zmíněného Čajkovského Pas de deux duety Within the Golden Hour a Diving into the Lilacs v provedení Marii Kochetkové a Joana Boada ze Sanfranciského baletu a Trois Gnossiennes Adely Ramirezové a Jamese Forbata z Anglického národního baletu, které na jevišti živě na klavír doprovodil Kevin Darvas.

Přijmout pozvání Klimentové se tanečníkům vyplatilo - během celého večera sklízeli potlesky na otevřené scéně a závěrečné ovace vestoje nebraly konce. Nezbývá než doufat, že Daria Klimentová se do Prahy zase vrátí, buď ještě jako tanečnice, nebo třeba jako organizátorka podobných výjimečných akcí.