Dagmar Pecková představuje Praze Zemlinského

Praha - Proslulá mezzosopranistka Dagmar Pecková dnes podruhé vystupuje v Obecním domě. Se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK již včera přednesla cyklus Šest písní Alexandra Zemlinského na texty belgického básníka Maurice Maeterlincka. Společné vystoupení pod vedením Jiřího Bělohlávka, které bylo součástí Velikonočního festivalu Praha, sklidilo velký potlesk zaplněné Smetanovy síně.

Dagmar Pecková je ve světě uznávanou interpretkou písní Mahlera, Dvořáka a Janáčka. Letos i příští rok má diář díky mahlerovskému výročí nabitý termíny koncertů po celém světě, včetně například Austrálie. Praze tentokrát představuje hudbu Alexandra Zemlinského a nejedná se o její první setkání s tímto autorem.

„Zemlinsky je taky moje srdeční záležitost. Myslím, že má zrovna s Mahlerem jak textově, tak hudebně hodně společného,“ říká pěvkyně, která před deseti lety společně s Jiřím Bělohlávkem cyklus Zemlinského písní nahrála na CD. „Už tehdy nás ta práce hodně bavila, tak jsme se dohodli, že bychom to rádi zopakovali v živém povedení,“ dodává Bělohlávek.

 
Dagmar Pecková už několik let žije i s rodinou v Německu. S Jiřím Bělohlávkem spolupracuje pravidelně, například s mahlerovským programem vystoupili v Lisabonu. Na domácí koncertní podium se pěvkyně vrátila po roce, ale pravidelně hostuje v Národním divadle v opeře Rusalka

Mahler - Zemlinsky - Foerster

Program zahájilo Adagietto z pětivěté Symfonie č. 5 Gustava Mahlera, jejíž popularitu zvýšil film Luchina Viscontiho z roku 1970 Smrt v Benátkách, kde tvoří hudební doprovod. Čtvrtá věta symfonie Adagietto se často uvádí samostatně. Pecková poté zazpívala nejprve čtyři texty, které Zemlinsky zhudebnil roku 1910 nejprve s klavírním doprovodem a o tři roky později je zinstrumentoval a v této podobě 31. března 1913 provedl Arnold Schönberg v Berlíně. Další dvě písně cyklu zkomponoval Zemlinsky roku 1913 a zinstrumentoval je roku 1922, kdy také byl v Berlíně v rámci Rakouského hudebního týdne proveden celý cyklus souborně. Autor komponoval na německý překlad francouzsky psaných Maeterlinckových veršů. Koncert uzavřela Symfonie č. 4 c moll Veliká noc Josefa Bohuslava Foerstera v podání FOK.

Vystoupení Peckové a Bělohlávka bylo součástí Velikonočního festivalu Praha, který má ještě na programu v pražském kostele sv. Šimona a Judy 12. dubna jazzový koncert Davida Dorůžky, o den později se zde představí projekt Weser-Renaissance a festival 14. dubna zakončí vystoupení Juventus Collegium FOK.