Na Finále se divákům i porotě nejvíce líbila Kawasakiho růže

Plzeň – Film Kawasakiho růže režiséra Jana Hřebejka získal na 23. ročníku festivalu Finále nejvíce hlasů odborné poroty i diváků. Hlavní cenu, Zlatého ledňáčka, mu udělila mezinárodní porota v čele s režisérkou Mariou Procházkovou za "emotivní interpretaci příběhu a la these o důsledcích doby nedávno minulé na lidské vztahy a životy a zejména za několik skvělých filmových scén, stojících na výborných hereckých výkonech". Na plzeňské přehlídce bodovaly i filmy České televize. ČT také odvysílá 24. dubna od 20:00 na druhém programu záznam závěrečného slavnostního večera.

Největšímu zájmu návštěvníků se podle očekávání těšily snímky Ženy v pokušení, Kawasakiho růže a Protektor. Právě poslední dva jmenované si také odnesly některé z festivalových cen – Jan Hřebejk za Kawasakiho růži získal Zlatého ledňáčka za nejlepší celovečerní film a Protektora ocenila Asociace českých filmových klubů.

„Jelikož jsou ty ceny oceněním jak od diváků, tak od poroty, mám výborný pocit. Navíc jsme na Finále nikdy nevyhráli cenu odborné poroty i diváků,“ upozornil potěšený Jan Hřebejk. Ředitel festivalu Ivan Jáchim doplnil ještě další úspěch oceněného filmaře: „Honza Hřebejk je jediný režisér, který má tři Zlaté ledňáčky, tedy vyhrál třikrát, což se zatím nikomu jinému nepodařilo.“

V sekci dokumentárních filmů ocenila mezinárodní porota, které předsedal režisér a kameraman Miroslav Janek, Zlatým ledňáčkem film Krajina osudu režiséra Pavla Kolaji. „Můj portrétní film je trochu jiný než klasický dokument, takže jsem cenu nečekal a byl jsem z ní překvapený a dojatý,“ přiznal dokumentarista. Jeho snímek je portrétem významného dramatika, prozaika, herce, spoluzakladatele Divadla Na zábradlí Ivana Vyskočila. Festivalovou porotu dokument zaujal zejména tím, že „autor nespoléhal na pouhý záznam kouzla Vyskočilovy osobnosti, ale poctivě si vybudoval vlastní filmovou metodu, která reflektuje myšlenkové pochody samotného protagonisty“.

Obě poroty se zároveň rozhodly udělit zvláštní ocenění, a to filmu Pouta režiséra Radima Špačka a dokumentu Přízrak svobody II režiséra Karla Žaluda. Oba vznikly jako koprodukční filmy České televize. Pouta podle poroty důsledně zachycují šedivou atmosféru 80. let a zároveň vytvářejí postavu, která ztělesňuje nesmyslnou brutalitu politického systému. Přízrak svobody II porota ocenila za smělé vykročení přes hranice dokumentárního žánru a za experimentování s filmovým časem.

Rozdáním cen ale festival nekončil. Projekce pokračují i v neděli, pro velký zájem organizátoři přidali projekce, znovu se pro velký divácký zájem budou promítat Ženy v pokušení režiséra Jiřího Vejdělka a Protektor Marka Najbrta.

Ceny Finále 2010

Celovečerní hraný film podle poroty

  • Nejlepší celovečerní film – Kawasakiho růže (režie: Jan Hřebejk)

2

  • Zvláštní ocenění – Pouta (režie: Roman Špaček) / koprodukční film ČT

Divácká cena

  • za nejlepší film – Kawasakiho růže (režie: Jan Hřebejk)

1

  • za nejlepší herecký výkon – Ondřej Malý (Pouta, režie: Radim Špaček)

Dokument

  • Nejlepší dokument – Krajina osudu (režie: Pavel Kolaja)
  • Zvláštní ocenění – Přízrak svobody II (režie: Karel Žalud) / koprodukční film ČT

0

  • Cena Dagmar Táborské za nejoriginálnější dokument pro autorku do 35 let – Vzpomínky na Snovídky režisérky (režie: Kateřina Krusová)
  • Cena Václava Táborského za nejoriginálnější dokument pro autora do 35 let – 59/184/84 (režie: Lukáš Kokeš)

Výroční cena Asociace českých filmových klubů

  • za nejlepší celovečerní český film – Protektor (režie: Marek Najbrt) / koprodukční film ČT

0

  • za nejlepší dokumentární český film – Zapomenuté transporty do Polska (režie: Lukáš Přibyl)