Berlínská prudérnost potlačuje uměleckou svobodu

Praha - Provozovatel berlínské síně Kleisthaus, úřad zmocněnce spolkové vlády pro záležitosti postižených, zcenzuroval díla dvou českých fotografek, která byla vystavena v rámci expozice Women in Czech Photography (Ženy v české fotografii). Fotografky Mílu Preslovou a Terezu Vlčkovou donutil odstranit pět fotografií kvůli jejich údajně pornografickém obsahu. Obě autorky odmítají, že by inkriminované snímky byly jakkoli nevhodné; zachytily na nich své dětské rodinné příslušníky. Výstava, jíž se účastní i fotografka Dita Pepe, v cenzurované podobě potrvá do 21. června.

„To označení je podle mého názoru absurdní, jelikož se to týkalo fotek, které mají absolutně jiný obsah než pornografický. Jsou to spíše poetické fotografie. Jediné, co by mohlo k této úvaze svádět, je to, že jsou tam zachycena nahá dětská těla. Míla Preslová fotila svého syna, který byl stočený do klubíčka, vidět byla jen hlavička a kolínka a opravdu nic nenaznačovalo případnou pornografii. Má práce byla na pomezí portrétu a fashion fotografie. Fotila jsem svoji sestřenici, když jí bylo devět let. Fotografie jsou pojaté ve velmi fantaskním, magickém a poetickém duchu. To, že dítě nemá horní díl plavek, mi opravdu pornografické nepřipadá,“ uvedla v rozhovoru pro ČT24 Tereza Vlčková.

Podle ní nejvíce zarážející na verdiktu bylo, že se o tom autorky dozvěděly den před vernisáží, což považuje za velmi neprofesionální přístup. Vlčková dále v rozhovoru prozradila, že uvažovaly i o úplném zrušení celého projektu, ale vzhledem k náročnosti a dlouhé přípravě i z ohledu na třetí vystavující Ditu Pepe se nakonec rozhodly pro odstranění označených fotografií a v prezentaci, byť cenzurované, pokračovat.

Zajímavostí je, že například cenzurovaný soubor Terezy Vlčkové byl již několikrát vystavován doma i v zahraničí a dokonce získal i významné fotografické ocenění FRAME-2008. „Mne osobně velmi překvapilo, že ve městě Berlíně může vypuknout takováto aféra,“ uzavřela rozhovor Tereza Vlčková.

Tereza Vlčková (1983)

studovala na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě a v Ateliéru reklamní fotografie Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Od poloviny roku 2008 působí jako externí pedagog na Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě, kde vyučuje předmět „Módní fotografie 2“.

Poprvé na sebe upozornila svým souborem módních fotografií „Little Garden“. Za svou práci získala několik ocenění. Následující soubor „A Perfekt Day, Elise…“ se umístnil r. 2007 v české soutěži Frame07 na 3. místě v kategorii Štěstí. Nejvíce pozornosti vzbudil její soubor s názvem „Two“, který získal cenu UniCredit Bank Young Photo Award na pražském veletrhu fotografie Prague Foto. Další cenu za tento soubor si připsala Cenou diváků na Mezinárodním fotografickém festivalu v Lodži (v rámci expozice ITF na výstavě fotografických škol) a také Grand Prix BMW na festivalu Lyon Septembre de la Photographie (2008). Její nejnovější soubor vyhrál 1. místo v soutěži Frame08. Tereza Vlčková rovněž publikovala v několika časopisech např. PHOTO (F), PHOTONEWS (D), Le Monde (F), Blok, Designtrend, Art&Antique, Fotografie Magazín, Foto Video, Mladá fronta Dnes, Instinkt, Ateliér. Bohatá je také její výstavní činnost. Své práce vystavovala jak v České republice, tak v zahraničí (Lille, Lambersart, Bratislava). Zúčastnila se několika skupinových výstav, ale vystavovala také samostatně.

Míla Preslová (1966)

je absolventkou Akademie výtvarných umění v Praze. Pracuje od začátku své tvorby s médiem fotografie a konceptuálně zpracovává především intimní témata osobní identity. Přesné artikulování neurčitého zážitku, bolesti, radosti či nejistoty dělá z Preslové jednu z nejzajímavějších konceptuálních umělkyň u nás. Od druhé půlky devadesátých let se její práce objevovaly ve všech důležitých tematických výstavách u nás, ale i v zahraničních přehlídkách. Její samostatná výstava uzavírala v roce 2002 činnost legendární pražské galerie MXM. Kromě volné fotografické tvorby se věnuje i ilustraci.

Míla Preslová / fotografie
Zdroj: ART magazín