Na České taneční platformě se tančilo a debatovalo i přes sopečný prach

Praha - Oceněním za nejlepší světelný design skončil 16. ročník festivalu Česká taneční platforma, který se letos konal na pěti pražských scénách (Ponec, Archa, Studio ALT@, Synagoga na Palmovce, ROX/NoD). Festival nabídl celkem 17 děl vzniklých za posledních 12 měsíců v ČR, cenu za světelný design převzal Jan Komárek za tři díla uvedená na festivalu. Cena diváka spolu s cenou pro tanečníka/tanečnici roku bude předána v rámci červnového festivalu Tanec Praha, jemuž Česká taneční platforma tradičně předchází. 

Česká taneční platforma byla koncipována jako otevřený prostor pro mezinárodní setkávání umělců a producentů. I přesto, že z rekordního počtu 31 registrovaných hostů se jich kvůli situaci v leteckém provozu po výbuchu sopky na Islandu mohlo dostavit pouze 12, platforma svůj účel splnila.

Během celého festivalu probíhalo hlasování o Cenu diváka. Vítězem se stala taneční skupina ME-SA, která zaujala zahraniční hosty i diváky svým site-specific projektem Echoes uvedeným v Synagoze na Palmovce.

Více divadla, méně tance

Závěrečná diskuse se zahraničními hosty přinesla pár zásadních postřehů o kvalitě českého současného tance. Všichni přítomní se shodli na velké pestrosti a diverzitě žánrů, které byly na platformě k vidění – od tance, pohybového a fyzického divadla až po ryze divadelní přístup, hru s objekty/předměty/světelnými technologiemi. Ocenili také energii a odvahu, se kterou tvůrci pracují. Na diskusi zazněla i výtka, že český tanec se rozvíjí spíše směrem k žánru tanečního divadla a odvrací se od hlubšího zkoumání pohybu jako takového. Překvapení hostům přineslo zjištění, že současnému tanci v ČR chybí profesionální institucionální zázemí. Žádný z 62 účinkujících interpretů a ani jeden z 20 choreografů nemá stálé angažmá, které by mu přinášelo stabilní příjem, všechny inscenace vznikají na projektové bázi.

Cenu za světelný design, kterou již podruhé udělil Institut světelného designu ve spolupráci s organizátory platformy, si odnesl Jan Komárek za tři díla uvedená v rámci festivalu – Gaia (chor.: Dagmar Chaloupková), Zločin a trest (NANOHACH/chor. Jan Komárek) a Tore (chor.: Dora Hoštová). Porota složená ze světelných designerů Jana Beneše a Pavla Dautovského ocenila Komárkův jedinečný přístup ke každému z děl a pestrost prvků světelného designu (světelná geometrie se zrcadly, světelné rekvizity, čistota a načasování).

Více o loňských oceněných na České taneční platformě: Tanec Praha vzdal poctu českým tanečníkům 

V rámci festivalu také proběhl slavnostní křest publikace Tanec Praha, 20 let…1989–2009. Publikaci, která mapuje 20 let historie Mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla TANEC PRAHA, je možno zakoupit na pokladně divadla Ponec za 90 Kč.


Cena diváka – pořadí:

1 Echoes (ME-SA) 1, 48
2 Loa 15 Steps (Věra Ondrašíková a kol.) 1, 75
3 100 Wounded Tears (J. Fruček, L. Kapetanea, DOT504) 1, 754
4 Případy doktora Toureta (A. Polívková, VerTeDance) 1, 78
5 Magnet (Kyklos Galaktikos) 1, 781
6 A small hour ago (V. Kuneš, 420PEOPLE) 1, 782
7 Proměnná (T. Lenerová, E. Ganz) 1, 875
8 Tore (D. Hoštová) 1, 937
9 Emigrantes (VerTeDance) 2
9 Ryba (L. Batůňková) 2
10 4:4 (S. Puchowska) 2, 115
11 Fyzika (B. Látalová) 2, 161
12 Zločin a trest (J, Komárek, NANOHACH) 2, 2
13 Blame me (ME-SA, J. E. Lee) 2, 297
14 The Amnesic Days of The Polar Nights (I. M. Popovici) 2, 5
15 Gaia (D. Chaloupková) 2, 710
16 Until I Find It (M. Eliášová) 2, 857



Tanečník/Tanečnice roku – nominace (v abecedním pořadí):
Tereza Lenerová (Proměnná)
Jan Malík (Zločin a trest)
Tomáš Nepšinský (100 Wounded Tears)
Tereza Ondrová (Případy doktora Toureta)

Lenka Bartůňková: Ryba
Zdroj: Tanec Praha
Autor: Vojtěch Brtnický