Ročně se v Česku prodá 57 milionů knih

Praha - V Česku se ročně prodá zhruba 57 milionů knih v hodnotě více než 11 miliard korun. Nakladatelé v posledních letech ale musejí výrazně zvyšovat počet vydaných knižních titulů, aby udrželi množství prodaných knih. Vyplývá to ze statistické publikace, kterou zveřejnilo ministerstvo kultury.

Celkový počet vydaných knižních titulů na tisíc obyvatel ČR se tak od roku 1980 zvýšil více než čtyřikrát. Zatímco v roce 1980 bylo v Česku vydáno 4 143 knižních titulů a o deset let později 4 136, tak v roce 2000 jich bylo již 11 965 a loni se počet vydaných knižních titulů vyšplhal na 17 054.

„Ročně se prodá téměř 57 milionů výtisků s tím, že průměrná cena knihy činí zhruba 200 korun,“ uvedlo ministerstvo kultury. Zveřejněné statistiky o počtu prodaných knih a velikosti tuzemského trhu vycházejí z průzkumu, který povedl Ústav pro českou literaturu společně s Národní knihovnou.

  • Knihkupectví zdroj: Tomáš Benedikovič / Sme
  • Knihy autor: ČT24, zdroj: ČT24

„Absolutní čísla o počtu vydaných titulů knih sice nic nevypovídají o obratu a ziscích jednotlivých nakladatelství, ale potvrzují skutečnost, že klesající průměrné náklady knih čeští nakladatelé pro zachování stejného objemu finančního obratu kompenzují vydáváním velkého počtu titulů,“ uvedlo ministerstvo kultury.

Méně učebnic, více eBooks 

Nejvíce se nyní v Česku podle údajů ministerstva kultury vydávají především literární texty, knihy zaměřené na historii a biografii, školství, pedagogiku, strojírenství, politiku, ekonomii, lékařství či veřejnou správu.

Nadprůměrně vzrostl podíl beletrie, a to z 15 procent v roce 1980 na loňských 25 procent. Naopak podíl vydávaných titulů dětských knih klesl z devíti procent na necelých osm procent a podíl učebnic a skript z 18 procent na devět procent, což podle odborníků souvisí s tím, že lidé nyní mohou informace vyhledávat na internetu.

Ministerstvo kultury upozornilo, že loni se na tuzemském trhu výrazně zvýšil počet vydaných elektronických knih. Přesto jsou podle knihkupců čeští čtenáři příliš konzervativní, což je také důvod, proč se objem prodaných e-knih dosud nemůže rovnat prodejům tištěných publikací.