Grafický design opět nabízí brněnské Bienále

Brno - Nejstarší cyklickou přehlídkou grafického designu na světě je Bienále Brno, které bylo poprvé uspořádáno v roce 1963. Pravidelně se na něm střídají dvě témata. V pořadí 24. ročník, který potrvá od 22. června do 24. října, je věnován plakátu, firemní, informační a reklamní grafice. Vedle soutěžní přehlídky je součástí Bienále Brno odborné sympozium a řada doprovodných výstav, díky nimž se Brno vždy na čtyři měsíce stane centrem aktuálního grafického designu. Portál ČT24 zprostředkoval 23. června přímý přenos  přednášek z prvního dne sympozia, které se konalo v rámci Bienále Brno. Záznam je možné najít v archivu iVysílání ČT24.

Záznam 1. části přednášek z Bienále Brno 2010

Záznam 2. části přednášek z Bienále Brno 2010

video

Reportáž Ivy Němcové a Ley Surovcové

Záznam 3. části přednášek z Bienále Brno 2010

Přednášející:

Alan Záruba /CZ/ - Úvodní přednáška komunikuje volně témata, která jsou pro grafické designéry každodenní realitou a budou se k nim vracet také jednotliví přednášející ve svých prezentacích pod hlavním mottem sympozia.

Rick Poynor /UK/ - Přednáška věnovaná některým autorům, grafickým designérům a pracím zastoupeným na výstavě Cosi tísnivého, kterou Rick Poynor připravil jako hostující kurátor pro Moravskou galerii v Brně u příležitosti tohoto bienále.

Lizá Ramalho a Artur Rebelo /Portugalsko/ - se ve své prezentaci zaměřili na přiblížení světa jejich vlastního grafického studia v portugalském Portu.

Petr Babák /CZ/ - Představení projektu komplexního vizuálního stylu budovy Národní technické knihovny v Praze (NTK) z různých úhlů pohledu.

Oded Ezer /Izrael/ - Oded Ezer představí své ojedinělé postupy při tvorbě písma a typografických projektů v hebrejštině a v latince, jako například projekty z cyklu 'Biotypography', kde pracuje s biologickými systémy a organickými formami a vytváří či modifikuje písma do hybridních druhů hmyzu a zvířat.

Scott Santoro /USA/ - Skutečnost, že nějaké místo či věc může být zdrojem inspirace pro něčí tvorbu, je vlastně důkazem existence vazeb mezi širšími systémy, jako jsou kultura, společnost či prostředí.

Karel Martens /Nizozemsko/ - Grafický designér, typograf a zakladatel experimentální školy Werkplaats v Arnhemu představuje své projekty a mezioborovou spolupráci v oblasti architektury a designu.

Výstavám designu patří všechny paláce Moravské galerie v Brně. V Uměleckoprůmyslovém muzeu najdou zájemci hlavní výstavu soutěžních prací. Soutěž obeslalo 181 autorů z 32 zemí, odborná porota mohla vybírat z 600 děl. Do širšího výběru bylo zařazeno celkem 3000 exponátů od 755 autorů ze 41 států. Další přehlídky grafického designu nabídnou také Pražákův palác a Místodržitelský palác.

Vedle soutěžní přehlídky je součástí brněnského bienále také odborné dvoudenní sympozium v divadle Reduta a řada doprovodných výstav. Největší z nich je vždy profilová výstava kurátorsky připravená významnou zahraniční osobností. Letos je jí britský kritik designu, spisovatel a teoretik vizuální kultury Rick Poynor. Výstava nese název Cosi tísnivého.

Velkou cenu 24. ročníku Mezinárodního bienále grafického designu Brno 2010 získal výtvarník Cornel Windlin ze Švýcarska. Do stejné země poputuje také hlavní cena v kategorii plakáty, kterou vyhrál Ralph Schraivogel. Ocenění v kategorii firemní, propagační a reklamní grafika získal Jumiko Jasuda z Japonska.

Bienále Brno 2010 - plakát, firemní, informační a reklamní grafika
Bienále Brno 2010 - plakát, firemní, informační a reklamní grafika
Více fotek
  • Bienále Brno 2010 - plakát, firemní, informační a reklamní grafika autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1751/175033.jpg
  • Bienále Brno 2010 - plakát, firemní, informační a reklamní grafika autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1751/175031.jpg