Nová scéna jako režimní vyvřelina a atrakce pro turisty? To už je passé

Praha – Před půl rokem přešla Nová scéna pod Národní divadlo, které si předsevzalo udělat z tohoto „zakletého domu“ prostor živější, otevřenější a rozmanitější. Do prostor, jež znali především turisté z představení Laterny magiky, vstoupily i další divadelní, hudební nebo taneční projekty, které mají Novou scénu otevřít i domácímu publiku. „Mám radost, že se nám ten dům podařilo oživit, mimo jiné tím, že jsme ztematizovali jeho kontroverzi. Netvářili jsme se, že je to velké dílo, které musí všichni milovat,“ říká v malé půlroční rekapitulaci ředitel ND Ondřej Černý. Potěšen je prý obzvláště z úspěšného „drangu“ činohry na Novou scénu.

Činohra ND uvedla na Nové scéně tři premiéry – Beckettovo Čekání na Godota, hru Edwarda Bonda Spaseni a inscenaci Co se stalo, když Nora opustila manžela, jejíž autorkou je Elfriede Jelineková. Všechny hry byly nastudovány v režii šéfa činohry ND Michala Dočekala.

„Jsou to moderní texty ikonického dramatu a na Novou scénu patří,“ domnívá se režisér. Uvádět by ND chtělo v nových prostorách dramata 20. století i současné hry, s důrazem na české autory. Program bude pokračovat na podzim Špinavýma rukama Jeana-Paula Sartra a svou původní hru by měl prý v přespříští sezoně na Nové scéně uvést Petr Zelenka. 

Stejně jako Černý považuje i Dočekal vstup na Novou scénu, která začala z gruntu, za úspěšný. „To divadlo bylo pro českou scénu v podstatě neznámé. Živě si vzpomínám, že jsem ho ve svých studijních dobách vnímal jako takovou režimní vyvřelinu a chodil se pošklebovat tomu, co režim vytvořil. Ale to je všechno passé. Autentická zkušenost, když na Novou scénu přijdete pracovat nebo i jako divák, je mnohem méně negativní. Sám jsem z toho byl překvapený,“ přiznává Dočekal. 

Problémem, shodují se Dočekal i Černý, není nedůvěra publika v Novou scénu, prostor jim v podstatě známého jen zvenčí, ale věci ryze praktické, tedy technické zázemí a ne zcela ideální akustika. „Ten prostor je zoufale nevybaven, 25 let do něj nešla vlastně ani koruna. Máme už rok připravený projekt na rekonstrukci, aby se z Nové scény stal prostor, který bude splňovat všechny parametry tak, aby na ni mohla přijít i opera,“ prozradil nejaktuálnější úkoly Ondřej Černý.

David Matásek (Estragon) a David Prachař (Vladimir) ve hře Čekání na Godota.
Zdroj: ND
Autor: Bohdan Holomíček