Kateřina Šedá hledá profil, který se nejvíce podobá brněnské Líšni

Brno – Výtvarnice Kateřina Šedá zapojuje obyvatele rodného Brna a brněnských obcí do svých projektů poměrně často. Na výstavu v londýnské Tate Modern chce dokonce celé Bedřichovice, v roce 2003 přemluvila obyvatele Poběžovic, aby v jeden den vstali, obědvali nebo šli spát ve stejný čas, o pět let později překonávala ploty sousedů ve Staré Líšni. V této brněnské městské části pracuje i na projektu pro sbírku Grave Art Gallery and Muzeum v Sheffieldu, pro niž spolu se stovkami dalších výtvarníků vytváří profil Líšně.

Na šest set výtvarníků z celé republiky a všech věkových kategorií má za úkol nejprve vytvořit skicu centra Líšně. Poté hledá po celé obci tvář, která se té načrtnuté nejvíce podobá a nakreslit ho z profilu. Cíl je podobný jako u předchozích projektů Kateřiny Šedé – znovu sblížit lidi, kteří se od sebe vzdalují, a vrátit život tam, kde se „nic neděje“.

„Snažím se náměstí vrátit původní záměr, které má mít. Má lidi spojovat, přivádět je k nějakému společnému cíli, že se tady střetnou, mám pocit, že teď je tomu opačně. Lidé náměstím jen projíždí, vůbec se nezastaví, spíš z něho utíkají,“ vysvětluje výtvarnice.

Obě kresby – profil obce i jejího obyvatele – převedou výtvarníci na arch speciálně připraveného papíru. „Vytvoříme z nich knížku beze slov, kterou by mělo obdržet všech osm tisíc obyvatel Líšně. Sami by si měli vybrat člověka, který je podle nich své obci nejvíce podobný,“ dodává Šedá. 

Co bude s vítězným líšeňským profilem, autorka zatím tají. Všechna díla budou každopádně vystavena koncem roku v Grave Art Gallery v Sheffieldu. Na projekt na téma lidské identity, který se stane součástí galerijní sbírky, udělila britská Společnost pro současné umění (Contemporary Art Society) Kateřině Šedé inaugurační cenu v hodnotě 60 tisíc liber.