Vdova po Powellovi představila Varům naleštěné Červené střevíčky

Karlovy Vary – Americká střihačka Thelma Schoonmakerová, letitá spolupracovnice režiséra Martina Scorseseho, se nepřijela na karlovarský festival pochlubit žádným ze svých tří Oscarů. Festivalovému publiku představila zrestaurovaný snímek Červené střevíčky, který v roce 1948 natočil její pozdější manžel, britský klasik Michael Powell. Schoonmakerová spolu se Scorseseovou nadací The Film Foundation chce digitálně zrestaurovat všechny Powellovy filmy.

Spolu se scenáristou Emerikem Pressburgerem vytvořil Powell ve 40. letech minulého století filmy, které provokovaly svou nezařaditelností. Černý narcis, Otázka života a smrti nebo Život a smrt plukovníka Blimpa uvádí karlovarský festival jako poctu těmto dvěma tvůrcům. Filmy, které byly zásadní pro vývoj evropského filmu, natočili Powell s Pressburgerem v době, kdy britská kinematografie unikala ke komediím nebo melodramatům.

Nejlepší období podvratné kinematografie

Rozhovor se střihačkou Thelmou Schoonmakerovou (zdroj: ČT24)

„Pressburger utekl do Anglie před Hitlerem. Dali se s Michaelem Powellem dohromady a udělali řadu skvělých filmů, o nichž Scorsese řekl, že byly nejlepším obdobím podvratné kinematografie ve velkém studiu,“ uvedla v rozhovoru pro ČT Thelma Schoonmakerová. S jejím manželem ji seznámil právě Scorsese, jehož filmy stříhá už třicet let a který byl a je velkým obdivovatelem Powellových snímků.

Proto se jeho nadace The Film Foundation snaží o jejich digitální zrestaurování. Prvním nákladným a náročným počinem byl zřejmě Powellův nejoceňovanější film Červené střevíčky. „Museli jsme restaurovat půl milionu okýnek. Každé se muselo očistit od nečistot, škrábanců, plísní, bylo to velmi náročné. Naučili jsme se to ale a další filmy už nebudou trvat tak dlouho,“ odhaduje Schoonmakerová.

Po loňské úspěšné premiéře v Cannes bylo drama inspirované pohádkou Hanse Christiana Andersena promítáno dnes i ve Varech. Thelma Schoonmakerová jej osobně uvedla a ještě před příjezdem do Varů požádala, zda by před projekcí nemohla být zařazena ukázka z původní, technicolorové verze, aby diváci viděli rozdíl. „Přitom ten film byl už téměř zničený a ztracený. Myslím, že kdyby můj manžel a Emeric Pressburger ještě žili, moc by se jim to líbilo,“ prohlásila Schoomakerová.

Se Scorsesem se doplňujeme

Pokud jde o úspěchy ve filmové branži, za svým manželem nijak nezaostává. Třicet let spolupracuje jako střihačka na filmech Martina Scorseseho. Stříhala všechny jeho filmy od Zuřícího býka, za něhož dostala svého prvního Oscara. Následovaly zlaté sošky za Letce a Skrytou identitu.

„Scorsese je velmi citově založený, zatímco já jsem vyrovnaná, takže se dobře doplňujeme. Nehádáme se nad filmy, důvěřujeme si a já si cením příležitosti spolupracovat na jeho filmech, protože každý je jiný než ten předchozí,“ říká Thelma Schoonmakerová, která prý jiné než Scorseseho filmy nestříhá.

  • Červené střevíčky zdroj: MFF KV http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1779/177825.jpg
  • Jiří Bartoška vítá Thelmu Schoonmakerovou na 45. ročníku MFF KV zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1779/177822.jpg
Vydáno pod