Tři Brandlova díla putují do Mariánské Týnice

Mariánská Týnice - Vzácnou trojici obrazů barokního malíře Petra Brandla se podařilo získat muzeu v Mariánské Týnici na severu Plzeňska. Lunetové obrazy nesmírné hodnoty byly zachráněny z kostela v Manětíně. Restaurování trvalo několik let. Teď se stalo Brandlovo dílo chloubou malého českého Louvru, jak se mariánské galerii říká. Klečící éterická postava svaté Barbory pokorně sklánějící hlavu. Její mučednickou smrt naznačuje jen prudkým světlem ozářená šíje a gesta děsu ve tvářích přihlížejících. Všechny tři Brandlovy obrazy zobrazují kultovní smrt velkých postav z historie i náboženství. Krom Stětí svaté Barbory tu lze vidět smrt svatého Isidora a také klasický motiv českých dějin, zavraždění svatého Václava.

Mariánská Týnice, původně cisterciácké poutní místo, byla postavena v 18. století podle plánů Jana Blažeje Santiniho. Muzeum je tu už od roku 1952.

Petr Brandl obrazy namaloval v letech 1698 a 1699 při svém pobytu v Manětíně na objednávku pro hraběte Lažanského. Tehdy třicetiletý malíř se v Manětíně ukrýval kvůli dluhům, které si udělal v pražské malostranské herně. „Patří skutečně ke špičkám středoevropské malby. Jejich cena dosahuje několika milionů,“ poukazuje ředitelka Muzea a galerie severního Plzeňska Mariánská Týnice, Irena Bukačová.

Původně obrazy visely v kostele svaté Barbory v Manětíně. Zdejší římskokatolická farnost však neměla na jejich zrestaurování peníze a tak byly z nevhodného prostředí zachráněny na poslední chvíli. Mariánská Týnice získala trojici vzácných obrazů k dlouhodobé zápůjčce. K vidění jsou ve zdejším kostele Zvěstování Panny Marie.