Festival Divadlo „rozbruslí“ Anna Kareninová

Praha – Inscenaci Anna Kareninová Slovenského národního divadla si vybral mezinárodní festival Divadlo jako svůj prolog i zahajovací představení. 14. a 15. září, kdy přehlídka začíná, se tak diváci mohou seznámit s dramatizací Tolstého románu, která se na Slovensku stala událostí sezony. Režisér Roman Polák umístil postavy velkého milostného příběhu symbolicky na kluziště, kde se na ledě smekají, padají a zase znovu se staví na nohy a účastní závratně rychlého pohybu, v němž se točí jejich svět.

Mezinárodní festival Divadlo se koná letos po osmnácté, od 15. do 23. září v Plzni, nabídne přehlídku domácích i zahraničních souborů. Během hlavní části uvidí návštěvníci velkem 35 představení souborů z České republiky, Lotyšska, Maďarska, Německa, Polska, Slovenska, Srbska a Turecka. V rámci epilogu do 23. září pak další tři tuzemská divadla.

"Při výběru zahraničního programu jsme se zaměřili na prestižní národní na straně jedné a, podobně jako loni, na nové tváře evropského divadla na straně druhé," uvedl k programu ředitel festivalu Jan Burian.

„Nejvíce hrdí jsme na inscenaci Sound of Silence z Nového rižského divadla, o již jsme se snažili několik let,“ dodává dramaturgyně Kamila Černá. Režisér Alvis Hermanis patří k nejpozoruhodnějším tvůrcům východní Evropy. Toto představení beze slov s písněmi Simona a Garfunkela, se inspirovalo „koncertem těchto dvou písničkářů v roce 1968 v Rize, který se nikdy nekonal“.

Srbské národní divadlo z Nového Sadu přijede do Plzně se „snovým“ představením Loď pro panenky, s jednou z nejúspěšnějších a nejoriginálnějších tamějších inscenací uplynulých let, jejíž hrdinové procházejí světem pohádek. Zahraniční program představí také dvě nová, ale v evropském kontextu již významná jména – režiséry Maju Kleczewskou z Polska a Sándora Zsotéra z Maďarska. Kleczewska nastudovala provokativní inscenaci Čechovova Platonova, kterou kritika označila jako „čechovovské orgie“. Zsotér inscenoval Shakespearova Kupce benátského netradičním, minimalistickým způsobem a jeho děj umístil mezi panelákové bloky.

"Domácí program nemá jednotící téma, jde jednoduše o nejzajímavější inscenace uplynulé sezony," upozorňuje dramaturg Jan Kerbr. Do výběru se dostala osvědčená divadla, z režisérů pak například dvakrát Jan Mikulášek. Návštěvníci festivalu uvidí jak další pražské scény - Dejvické divadlo (Muž bez minulosti), Divadlo Komedie (Weissenstein), Národní divadlo (Blackbird) – tak i dvě z Brna - Národní divadlo Brno (Divadlo Reduta - Elementární částice), Divadlo Husa na provázku (Prase) - a dále Divadlo Petra Bezruče z Ostravy (Divoká kachna), Naivní divadlo z Liberce (Labutí jezírko) a hostitelská divadla J. K. Tyla (Monty Python´s Spamalot) a Alfa (James Blond) z Plzně.

Součástí festivalu je OFF program s novým představením improvizačního divadla VOSTO5 a divadlem Letí. Na své si také přijdou ctitelé site-specific projektů z oblasti nového cirkusu, pohybového a alternativního divadla, které pořádá o.s. Johan. Antalya State Theatre z Turecka, Divadlo Pôtoň ze Slovenska, Cirkus Mlejn, VerTeDance, Divadlo Archa…  Představí v prostoru Moving Station (železniční zastávka Plzeň - jižní předměstí), v objektu bývalého pivovaru Světovar a také v klášteru Plasy.

Festival nabídne několik akcí ve veřejném prostoru. Přímo na hlavním plzeňském náměstí Republiky uvede hamburský soubor Bängditos Theater představení Fontána / Überfluss. Další dva večery budou v Křižíkových sadech patřit nevšední inscenaci TaBALADA česko-francouzského souboru Décalages, která je volně inspirovaná japonskou legendou Obasute a kombinuje postupy a techniky cirkusového umění, vzdušné akrobacie, fyzického a loutkového divadla s hudbou a zpěvem.

Doprovodný program zahrne workshop a výstavu divadelní fotografie, videoworkshop, výstavu Nové divadlo v Plzni a diskuse.

Na hlavní část (15.–19. září) naváže tradičně epilog (20.–23. září) s výběrem dalších pražských divadel – Divadlo v Dlouhé (U Hitlerů v kuchyni), Divadlo ABC (Saturnin) a Činoherní klub (Léda).