Recenze: Auta 2

Tě guma, kámo! Už máme sice svý najeto, ale znovu musíme prásknout do všech koní pod kapotou, protože někdo potřebuje nakopat do rezavého podvozku. Tentokrát je ovšem nutné pořádně dolít olej, hodit na sebe nový lak v tuningové dílně umělce Ramona - ale hlavně vyrazit z idylické Kardanovy Lhoty do velkého světa, kde burácejí nadupané Grand Prix a v zákulisí se tiše rozjíždějí skryté špionážní hry. Závoďák Blesk McQueen bude muset znovu dokázat, že je nejrychlejší, a místní bavič a odtahovák Burák, že je sice dobrák, ale žádná blbka.

A všechny holky, co to kdy rozpálily po slavné „dvaašedesátce“, budou muset častěji dolévat chladicí kapalinu, aby se z téhle jízdy blahem neuvařily. Tak nám drž gumy, kámo, ať to v šikaně neprobrzdíme, nestydovi Francescovi, který jezdí naostro bez blatníků, ukážeme spoiler, znepřátelené tajné agenty pošleme do odstavného pruhu a hlavně, ať se nesejdeme na vrakovišti! Protože tam rozhodně nepatříme, což si uvědomil i režisér a jeden z hlavounů Pixaru John Lesseter, který nás v roce 2006 poprvé přivedl na filmové plátno, a vám, naši milí diváci, (přiznejte si to) spadla čelist. Protože

Něco takového tady fakt ještě nebylo!

Pixar tehdy dokázal, že je právem v čele startovního pole současných animáků, v pitstopu mu maká nejsehranější tým, v kokpitu nejlepší piloti a v cílové rovince na něj tudíž nikdo nemá. Vytvořit svět „zalidněný“ pouze polidštěnými auťáky byl nápad za půl miliardy (jakkoli na samotném počátku mohl znít jako pěkně riskantní hovadina). A jen sterilní magor, který jezdí z kopce na neutrál, by po velkém vítězství tuhle zlatou žílu podvázal či spíše nechal vykrvácet pouze na „jedničce“.

Byla to jen otázka času, ve kterém bylo třeba „vytunit“ další fára do smečky a natankovat pár nových, vysokooktanových nápadů, od nichž by se odpíchnula naše další story. Nic zbytečně složitého, spíš něco jako hladký průjezd ideální stopou. „Když máme ve stáji vítěze Zlatého pístu, bude se znovu závodit,“ řekl si zřejmě na začátku (a vcelku logicky) John Lesseter a přihlásil nás v čele s Bleskem McQueenem pro začátek na okruhy v Japonsku, Itálii a Velké Británii. „A co takhle,“ rozjížděl se John v zahřívacím dramaturgickém kole, „kdyby při tomhle poflakování mezi Tokiem, Londýnem a Porto Corsa dobrosrdečný buran Burák nedopatřením nezaparkoval právě uprostřed téměř bondovské mise, mezi tajnými agenty, kde se svojí podhuštěnou, měkkou dětskou duší (která byla zvyklá dosud brázdit leda tak okresky kolem Kardanovy Lhoty) nemá naději na přežití? Co kdyby to byl právě on, kdo by se (jakkoli nikdy nezajede nejrychlejší kolo) překvapivě dělil s Bleskem na startovním roštu o pole position?“ U Pixaru ho vyslechli, souhlasně pokývali hlavami (neboť viceprezident je viceprezident) – a bylo vymalováno.

A tak jsme tu znovu!

Se starými šrámy, novými kolizemi a očima na předním skle, protože do světlometů je namaluje každý vůl. Nikoli nepodstatná část kritiky nás sice pěkně zdrbala za vlažný výkon na půl plynu, ale tribuny přesto znovu praskaly ve švech, i když jsme tentokrát nefrčeli s cihlou na pedálu. Prosím, možná jsme zajeli spíše jen průměrný závod, žádné extra časy, ale zase jsme si to užili a s námi snad i vy, kteří nevyžadujete každé dvě minuty legrační smyk na banánové slupce a jímavé odlesky zapadajícího slunce na kapotě. Jak říká sebestředná šaltpáka Francesco, který si sem odskočil z Formule 1 (kde kdo není sebestředný, nepřežije): „Když chcete někoho dostat, musíte mu dát naději.“ A na tu tahle „dvojka“ jede především. Bez ní by Blesk neunesl svoji první porážku a Burák by si přestal mýt podvozek předtím, než jde se ženskou na rande. No a co? Nebyli jsme tentokrát tak dojemně slzopudní a nezajížděli nejrychlejší kola, ale pořád jsme si na nich dávali hodně záležet.

Jen zkuste něco vytknout znovu dokonalé pixarovské animaci, úžasně přesné a soustředěné na detail zejména při našem putování po světě, která nemůže za to, že už nikoho neohromuje (před pěti léty převratný fakt) – že vůbec my a náš svět existujeme! A že jsme si tak trochu „zavandrovali“ do nula nula sedmičky, to nám snad James a jeho starý dobrý Aston Martin DB5 odpustí. Možná i proto, že nepřehlédnutelnou kolonou rozšířeného vozového parku se ve „dvojce“ stala bojůvka tajných agentů v čele s bondovsky protřelým a starosvětsky elegantním britským agentem, poněkud obstarožním, ale stále plně funkčním fárem Finnem McMissilem a jeho vystajlovanou kolegyní Holley Kvaltovou, jejíž facelift nepolíbeného Buráka (jenž jak se ukáže je náchylný k zapalování blatníků) zcela odboural.

U všech uražených výfuků, zadřených převodovek

a uprděných dvoutaktů, na víc jsme tentokrát neměli – i když jsme jako animák nestáli zrovna málo. Znovu se ale potvrdilo, že jestliže původní projekt z roku 2006 nakoplo (tehdy) rekordních sto dvacet milionů dolarů, tak současných okrouhlých dvě stě milionů zas tolik na pilu nepřitlačilo. Pravda, zacvaknul se z toho formát 3D, který nás sice zařadil do kategorie s plnou výbavou, ale popravdě řečeno jsme si ho nijak zvlášť neužili.

Možná, že místy opravdu jedeme s lehkou nohou na pedálu, ale i tak se pořád držíme v háku se současnou animovanou špičkou. A rozhodně nemají pravdu ti, kteří tvrdí, že nám chcípnul motor, který se už nedá pořádně nastartovat. Pořád jsme tu s vámi a pro vás, dovádějící auta, která vás bavila a jsou s to v tom (kupodivu i s podporou českého dabingu) dále pokračovat. Tak seřiď ventily a přijď se mrknout, kámo, a drž si nárazníky pod čepicí, protože Grand prix borců z Kardanovy Lhoty se vlastně jezdí vždycky na doraz.

CARS 2: USA 2011, 110 min., dabing, přístupný, 27 kopií + 3D (dabing) + 2D (titulky). Režie: John Lasseter, scénář: Ben Queen, kamera: Sharon Calahanová, Jeremy Lasky, hudba: Michael Giacchino. V anglickém znění: Owen Wilson (Blesk McQueen), Michael Caine (Finn McMissile), John Turturro (Francesco Bernoulli), Emily Mortimerová (Holley Kvaltová), Eddie Izzard (Sir Miles Axlerod), Bonnie Huntová (Sally), Franco Nero (strýček Topolino). V českém znění: Richard Krajčo (Blesk McQueen), Petr Novotný (Burák), Petr Štěpánek (Finn McMissile), Ivana Andrlová (Holley Kvaltová), Ondřej Vetchý (Sir Miles Axlerod), Michal Palata (profesor Zweitakt), Kateřina Brožvá (Sally), Pavel Liška (Acer), Jiří Macháček (Filmore), Bolek Polívka (šerif). V kinech od 28. července 2011