4+4 dny v pohybu se vrací na místo činu

Praha – Objekt bývalého Ústředí lidové umělecké tvorby na Národní třídě 36 se stal srdcem 15. ročníku mezinárodního festivalu 4+4 dny v pohybu. Festival se rozhodl vymanit z omezující škatulky divadelní přehlídky a představit současné umění ve všech jeho možných podobách a formách. Návštěvníci si mohou vybrat z divadelních představení, výstav, site specific, kabaretu a tance, videoartu i poezie, přednášek nebo nových médií. Konkrétně se mohou podívat na příběh o životě první manželky Gustáva Husáka, heavy metal soap operu nebo taneční poctu fotbalu.

Letošní ročník probíhá od 15. do 24. října v tradičních prostorách divadla Archa, La Fabriky a Studia Alt@-Hala 30. Za centrálu festivalu si ale pořadatelé zvolili netradiční pražskou budovu, která bývala sídlem Ústředí lidové umělecké tvorby.

"Každoročně se snažíme vtisknout nový rozměr a obsah něčemu bývalému. V tomto případě padla volba na bývalou perlu pražského funkcionalismu od architekta Oldřicha Starého. Zajímavá ovšem není pouze budova samotná, ale především její historie, která je neoddělitelně spjatá s československým uměním," vysvětluje dramaturgyně programu Denisa Václavová. Programovou linii v ÚLUV zastřeší site specific projekt Místa činu využívající čtyři poschodí budovy.

Reportáž Ivy Němcové (zdroj: ČT24)

Během večerů v Arše, La Fabrice a ve Studiu Alt@-Hala 30 dojde v režii předních domácích i zahraničních souborů na taneční poctu fotbalu, monodrama o životě první manželky Gustáva Husáka, masový hrob společných vzpomínek, heavy metal soap operu nebo vzpomínky na držitele Nobelovy ceny za literaturu, rusko-amerického básníka a esejistu Josifa Brodského.

"Pojí-li něco všechna představení, pak je to současnost – tématu, jazyka, zpracování, technologií… V letošním roce divákům nabídneme jak tragickou reflexi Evropy 20. století a intimní autentickou poezii, tak i neotřelý humor a absurditu," doplňuje Pavel Štorek, umělecký ředitel festivalu 4+4 dny v pohybu.

Z PROGRAMU:

Jako „troufalou a hlučnou oslavu fyzické nevázanosti fotbalu a tance“ charakterizovaly britské The Times představení Taneční pocta fotbalovému umění, jež bylo po více než deseti letech od svého vzniku znovu oprášeno u příležitosti letošního mistrovství světa v Jihoafrické republice. A ač není Norsko fotbalovou velmocí, právě odsud s tímto vychváleným představením přijede 15. 10. do Archy skandinávský nezávislý soubor Jo Strømgren Kompani.

Nizozemsko-izraelské těleso Club Guy & Roni přichází po úspěšném „ženském“ představení The Language of Walls tentokrát s jeho „mužskou“ verzí Alpha Boys. Představení 21. 10. v Arše bude satisfakcí pro všechny, kteří vnímají označení metrosexuál jako nového antihrdinu. Toto představení slavného souboru je rovněž součástí Festivalu nizozemské kultury NethWorks.cz.

Belgická dvojice Bryssinck & Peeters 22. 10. v Arše doslova ostrouhá a naporcuje mrkev v představení Zanahoria. Inspirováni mimo jiné žánrem stand up comedy a dadaistickým kabaretem odhalí publiku do nejmenšího detailu nejen své nitro, ale i proces tvorby, včetně hodně bujné fantazie. „Zanahoria je bláznivou oscilací mezi nadějným očekáváním a hlubokým zklamáním, mezi optimismem a zoufalstvím, mezi pravdou a fikcí a mezi tupostí reality a nezkaženou představivostí,“ přibližuje projekt Pavel Štorek.

Ze Slovenska na 4+4 dny v pohybu zamíří nezávislá platforma P.A.T. se svou intimní tragédií M.H.L. věnovanou strhujícímu životnímu příběhu první slovenské profesionální režisérky Magdy Husákové-Lokvencové, manželky prezidenta normalizačního Československa Gustáva Husáka. V hlavní roli tohoto dokumentárního monodramatu / intimní tragédie se 17. 10. v La Fabrice představí všestranně (včetně teorie divadla) talentovaná Sláva Daubnerová. Představení je nominováno na ceny Dosky (inscenace roku a objev sezony).

Českým příspěvkem do programu jsou heavymetalová soap opera Wariot Ideal, pod kterou je podepsaný čtyřlístek Kalivoda -  Procházka - Švejda – Beneš (22. 10., Alt@-Hala 30), či  audiovizuální projekt Játady ty tam (18. 10., La Fabrika), „světlem zkoumající kvalitu tmy a hudbou kvalitu ticha“, srbsko-českého hudebního dua Dragana Stojčevského a Terezy Benešové a performera a light designéra Jana Beneše.

Půjde o premiérové uvedení, stejně jako v případě produkce dalšího osvědčeného tvůrčího týmu Jan Bárta – Halka Třešňáková a Milou Veling z Nizozemí. Ti divákům 20. 10. v La Fabrice pod názvem Tak přesně o ráji … to není přiblíží, jak se v prostředí současné divadelní komunity buduje společenská a profesní image. Mnohé napoví již motto: „Chceš-li uspět, tvař se zdvořile, mile, soucitně se ptej na problémy, objímej se se všemi, ale nebuď přehnaně angažovaný. Buduj si svou elitní nedostupnou image!“

V rámci programu zavzpomínáme i na minulost festivalu – 17. 10. bude v premiéře promítnut dokument Eriky Hníkové o 4+4+4 dnech v pohybu 2006, jež obsadily bývalou (a léta osiřelou) zubní polikliniku v Jungmannově ulici 21. Tak trochu oživením minulosti (nedávné) bude i 16. 10. „živá“ epizoda již neexistujícího pořadu Hotel Insomnia. Více o přebohatém programu najdete na stránkách festivalu.

  • 4+4 dny v pohybu 2010 zdroj: 4+4 dny v pohybu http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2025/202499.jpg
  • Taneční pocta fotbalovému umění autor: Knut Brz, zdroj: 4+4 dny v pohybu http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2025/202495.jpg