Ochránci zvířat nepochopili umělecký záměr

Berlín - Mnichovská inscenace opery Rusalka od Antonína Dvořáka, dirigovaná Čechem Tomášem Hanusem, vyvolala vášnivé protesty ještě před svým uvedením. Nikoli však ze strany hudebních odborníků, ale ochránců zvířat, které popudil záměr režiséra ukazovat na scéně mrtvou srnu staženou z kůže. Bavorská státní opera po jejich stížnostech ustoupila a při sobotní premiéře prý mrtvolu zvířete nahradí věrnou atrapou.

Podle mnichovského bulvárního deníku Abendzeitung měla být srna zvlášť pro premiéru zastřelena, což vedení opery popřelo. Podle něj chtěl rakouský režisér Martin Kušej jejím zakomponováním do děje docílit „jistého efektu“, který je údajně možný jen s mrtvým zvířetem.

„Jde o obsah a uměleckou výpověď té inscenace,“ hájil tvůrce šéf opery Nikolaus Bachler. Lov srny je podle něj důležitým motivem celého představení a její stahování mělo být na jevišti jen symbolicky naznačeno. Samotné zvíře prý mělo být koupeno v řeznictví.

Němečtí ochránci němých tváří ale měli pro umělecké záměry mnichovské opery pramalé pochopení. „Je to naprostá drzost,“ pustila se do inscenátorů Rusalky šéfka bavorského svazu ochránců zvířat Nicole Brühlová. „Člověk nemusí být radikálním ochráncem zvířat, aby viděl, že takovéhle jednání je nepatřičné,“ prohlásila.

Pobouřen byl i celoněmecký svaz ochránců zvířat. „Tak nedůstojné zacházení s našimi bližními pod pláštíkem umění je z etického pohledu nanejvýš odsouzeníhodné,“ ohradil se předseda svazu Wolfgang Apel. „Když už nestačí na jevišti ukazovat lidskou nahotu a sexualitu, abychom šokovali lidi, musejí to stále častěji odnášet zvířata,“ stěžoval si.

Po jejich značně medializované kritice mnichovská opera ustoupila a slíbila, že při premiéře mrtvolu srny na jevišti nahradí její replikou. Dvořákova Rusalka má mít v této sezoně Bavorské státní opery celkem 12 repríz. Titulní roli krásné víly ztvární lotyšská sopranistka Kristine Opolaisová.

Dirigent Hanus ve středečním rozhovoru pro ČTK o Kušejově režijním pojetí prohlásil, že nelze vtěsnat do ustálených pojmů tradiční nebo moderní. Devětačtyřicetiletý rodák z Korutan patří mezi uznávané, ale současně velmi kontroverzní operní režiséry. Podobně šokoval už před dvěma lety ve svém nastudování opery Macbeth Giuseppe Verdiho, v němž na jevišti močily.

Rusalka / režisér Martin Kušej, pěvkyně Kristine Opalais, dirigent Tomas Hanus
Rusalka / režisér Martin Kušej, pěvkyně Kristine Opalais, dirigent Tomas Hanus